El 78% dels espanyols descarten adquirir un vehicle elèctric sense ajudes oficials
Tot i l’avenç digital, els compradors segueixen necessitant el concessionari en la compra i li atorguen un paper clau en la decisió final. Faconauto detalla un pla nacional d’ajuts directes de 680 milions anuals per renovar 195.000 vehicles i accelerar-ne la descarbonització.
L’impuls al vehicle elèctric a Espanya segueix depenent, en gran mesura, del suport públic. Aquesta és una de les principals conclusions del major estudi realitzat fins ara sobre el procés de compra als concessionaris, elaborat per Faconauto i Sigma Dos a partir de 5.000 entrevistes.
Les dades són concloents: la transició cap a models electrificats no avança sense ajudes.
A més a més, el tipus de suport també importa. Per al 44,5% dels compradors, la mesura més eficaç són les ajudes directes en el moment de la compra, mentre que un 33,1% considera que els incentius fiscals podrien ser l’element decisiu per optar per un vehicle electrificat.
Altres frens a l’electrificació
L’estudi apunta que, tot i que la sostenibilitat preocupa, no mobilitza per si sola: el 68,1% dels ciutadans descarta ara com ara l’adquisició d’un vehicle elèctric.
Tot i això, l’experiència posterior és positiva: el 75,2% dels que ja ho han provat tornaria a comprar-ne un, cosa que suggereix que moltes de les reticències es dissipen amb l’ús real del vehicle.
Els punts de càrrega no tenen la confiança general dels conductors. Es percep que n’hi ha pocs (42% d’acord), són difícils de trobar (47% d’acord), molts no estan operatius (40% d’acord) i manca informació clara i unificada (46,2% d’acord).
En aquest context, el 74,8% dels espanyols es decantaria avui per adquirir un vehicle de combustió, benzina, dièsel o híbrid convencional.
El concessionari, clau en el procés de compra
Malgrat l’auge del comerç digital, els concessionaris mantenen el seu paper protagonista en el procés de compra de cotxes a Espanya. claredat informativa (47,8%).
A més, el canal físic no només resisteix, sinó que es projecta amb força cap al futur: el 95,9% dels compradors potencials té previst visitar un concessionari en la pròxima operació, i més de tres de cada quatre (78,2%) planeja formalitzar-hi la compra.
Aquesta preferència pel canal tradicional contrasta amb la tímida penetració del model online.
L’informe reflecteix un comportament híbrid: molts compradors consulten webs de fabricants (65,5%) i portals especialitzats (60,5%), però el moment clau continua passant al concessionari. En total, el 58,8% declara que consulta entre tres i cinc fonts abans de decidir-se.
Factors determinants a la compra
El preu és el factor més decisiu per al 80,7% dels enquestats, seguit del consum i la fiabilitat de la marca. Tot i això, també es valora cada vegada més la rapidesa de lliurament: un 43,6% estaria disposat a pagar una mica més si pot tenir el cotxe abans.
L’edat del vehicle actual continua sent el principal desencadenant per plantejar-se un canvi, tal com assenyala el 46,1% dels compradors.
La proposta de Faconauto: un pla nacional de 680 milions anuals
El diagnòstic de l’informe i l’opinió dels ciutadans sobre els seus hàbits de compra i mobilitat donen suport plenament a l’estratègia de Faconauto.
Partits polítics com a full de ruta prioritari.
El pla contempla una dotació anual de 680 milions d?euros per incentivar la compra de vehicles més eficients i retirar de circulació els més contaminants. Segons els càlculs de Faconauto, aquesta mesura permetria substituir 195.000 vehicles antics a l’any, amb una reducció del 63,6% en emissions per cada unitat renovada i un retorn fiscal de 1,92 euros per euro invertit.
La proposta dóna continuïtat al model d’èxit que ja ha demostrat la seva eficàcia en comunitats com el País Valencià, Madrid, Galícia, la Rioja o el País Basc, i es basa en un sistema d’ajuts directes, aplicables en el moment de la compra i gestionats íntegrament des del concessionari, sense tràmits afegits per al comprador.
L’import dels ajuts variaria segons el tipus de vehicle: 6.000 euros per a models elèctrics i híbrids endollables, 3.000 euros per a la resta de motoritzacions que emetin menys de 95 grams de CO₂ per quilòmetre, i 2.000 euros per als que se situïn entre 95 i 120 grams.
“Sabem el que vol el ciutadà. Només falta un acompanyament eficaç de la política”
“Amb aquesta proposta responem punt per punt al missatge del ciutadà. Sabem quines barreres veu, quines tecnologies valora i quines condicions necessita per renovar el cotxe. Per això plantegem un model inclusiu, sense imposicions, que acceleri la descarbonització sense deixar ningú enrere”, subratlla Marta Blázquez, presidenta de Faconauto.
“No es tracta de dissenyar noves estratègies, sinó d’escalar a nivell nacional el que ja està funcionant a moltes comunitats autònomes. El full de ruta és clar, el diagnòstic ciutadà és rotund i el canal professional per implementar-lo existeix. Només falta un acompanyament polític eficaç per posar en marxa un pla que, lluny de ser una mesura conjuntural, constitueix una resposta estructural a una necessitat més urgent de país. amb menys impacte mediambiental, però necessita suport decidit i condicions accessibles per fer-ho possible”, conclou.
Conclusions ràpides de l’estudi Faconauto-Sigma Dos
Mostra: 5.000 entrevistes | Àmbit: Nacional |
Concessionaris
▪️ 90,3% de les compres es tanquen al punt de venda físic
▪️ 7,9/10 de valoració mitjana en la seva experiència de compra
▪️ 95,9% dels futurs compradors acudirà a un concessionari
▪️ 78,2% té previst comprar allà el proper cotxe
Compra en línia
▪️ Només un 3,7% va comprar per internet
▪️ El 71% no se sentiria còmode sense passar pel concessionari
Electrificació
▪️ 68,1% descarta l’elèctric per ara
▪️ 37,8% no el compraria sense ajudes
▪️ 41,7% només ho faria si els incentius són accessibles
▪️ 75,2% dels que ja en tenen un, repetiria
▪️ 44,5% prefereix ajudes directes; 33,1%, incentius fiscals
Motivacions de compra
▪️ 80,7% prioritza el preu
▪️ 43,6% valora la rapidesa de lliurament
▪️ 46,1% canviaria per l’antiguitat del cotxe actual
▪️ 74,8% optaria avui per combustió o híbrid convencional
Pla de renovació proposat per Faconauto
▪️ 680 M€ anuals per incentivar la compra eficient
▪️ 195.000 vehicles antics podrien retirar-se cada any
▪️ 63,6% de reducció d’emissions per unitat substituïda
▪️ 2,2 € de retorn fiscal per cada euro invertit