EL DIÈSEL CAURÀ A 2020 A TOTS ELS PAÏSOS DE LA UE EXCEPTE A ÀUSTRIA

Mentre que nacions com Alemanya o Bèlgica estimen que el descens de la seva quota serà lleu, d’altres, com Polònia i Hongria, contemplen retrocessos més bruscos.

Des de l’esclat de l’Dieselgate, al setembre de 2015, la quota de mercat de l’gasoil dins de la UE no ha parat de caure, perdent més de 20 punts des de llavors, i passant de l’51,68% registrat a meitat de la passada dècada a l’ 30,58% amb què es va tancar 2019.

Dins d’aquest context, La Tribuna d’Automoció ha consultat a les associacions europees de fabricants -incloent Regne Unit, fora de el club comunitari des del passat 31 de gener, per ser un dels cinc mercats amb més pes a la regió-. Així, únicament Àustria i el país britànic orienten les seves previsions de cara a 2020 amb lleugers creixements de l’dièsel. En el primer cas, les dades austríacs apunten que, si bé han finalitzat el passat exercici amb un 38,35% de gasoil dins el mix de vendes, per a l’actual pretenen assolir, com a mínim, el 40%; mentre, i amb un Brexit negociat entre mans, els de Boris Johnson estimen que, tot i que es matricularà un 6% d’aquest tipus de propulsions, la quota veurà un escàs augment de 0,5 punts.

En un punt intermedi entre els estats comunitaris amb majors caigudes i els ja nomenats, es troba tant en República Txeca, que no visualitza canvis en els patrons de compra, com a Alemanya, on plantegen que les unitats de gasoil comercialitzades en el curs que corre seran lleument superiors a l’milió (el 2019, van ser 1,15 milions).

Romania podria enquadrar-se dins de les zones de petits descensos (vaticinen passar de l’26,84% a l’26%), encara que el seu mercat pot ser vist com una cosa més inestable, tenint en compte el precedent de 2018, quan el seu variació anual negativa va ser la més destacada de la Unió, amb una pèrdua de 13,82 punts.

Respecte a Espanya, si bé la perspectiva d’Anfac és que, entre 2020 i 2025, la quota de l’gasoil se situï en un rang d’entre el 22% i el 28% -des del 27,88% actual-, cal ficar també en l’equació el fet que, a l’igual que en 17 de les 21 nacions que certifiquen negatius, la caiguda de les vendes de l’dièsel a la fi de 2019 es dibuixava a doble dígit (concretament, de l’25% al ​​nostre país).

Principalment cridaner és el cas d’Itàlia, que, amb un 39,81% de mercat, fixa els seus càlculs en un tancament de l’any al voltant de l’28-30%, mentre que França afavoreix quedar-se a les mateixes xifres, encara que si escau, partint d’un 34,12%.

2025 seguirà el mateix camí

Les estimacions dels socis comunitaris tampoc es sortiran de la tendència a la baixa de l’gasoil de cara a el pròxim lustre. Per 2025, tant Dinamarca com Finlàndia, Romania i Hongria veuen clar un descens gradual, pràcticament a el mateix ritme que l’actual, el qual derivarà en gran part en un augment de les compres d’elèctrics i híbrids.

França, per la seva banda, retrata una pèrdua relativament gran, quedant-se amb únicament un 17,3% de l’total matriculat, mentre que països com Irlanda i Polònia veuran suavitzades les seves caigudes -per als primers, el dièsel seguirà sent líder de l’mix de vendes, mentre que els segons asseguren que la venda d’híbrids dièsel ajudarà a esmorteir les pèrdues-.

Els dos casos més contundents, encara que totalment equidistants, són Àustria i Itàlia. L’estat de nord d’Europa contempla un pla totalment diferent a la resta, ja que afavorirà l’increment de les matriculacions de gasoil per a tractar de complir així els objectius de l’Pacte Verd de Brussel·les (esperen arribar a 2025 amb un 45% de quota). Els transalpins, en el pol oposat, pretenen arribar a l’equador de la dècada amb únicament un 3% de l’total, a causa de la seva estratègia de «desenvolupament de la mobilitat sostenible» per al període 2021-2030, amb la qual arribarien a al final d’aquest període amb un 0%.