EL MERCAT DE VEHICLES CREIX UN 8,2% A ABRIL, AMB 74.749 VENDES

Les vendes de turismes i tot terrenys acumulen els quatre primers mesos 312.314 matriculacions, una millora del 33,7% respecte de l’any anterior. Les matriculacions de vehicles comercials lleugers aconsegueixen a l’abril un increment del 12,9% al mes, amb 10.635 vendes. Les vendes de vehicles industrials, autobusos, autocars i microbusos creixen un 13,5% a l’abril amb 2.201 unitats.

El mercat de turismes i tot terrenys aconsegueix tancar l’abril a l’alça, amb un creixement del 8,2%, amb un total de 74.749 vendes al mes. D’aquesta manera, acumula el quart mes en positiu d’aquest any, impulsat per la millora tant en el ritme de la producció de vehicles com en el transport que ha permès una major agilitat en el lliurament de les comandes. De tota manera, tot i que hi ha un creixement respecte a l’any passat, acumulant al primer quadrimestre un total de 312.314 unitats, que suposa un increment del 33,7%, encara es manté molt lluny dels ritmes i volums de vendes previs a la pandèmia , que se situaven per sobre de les 100.000 unitats el mes d’abril i que en comparació del 2019 el mercat se situa un 28,4% per sota.
Les emissions mitjanes de CO2 dels turismes venuts a l’abril es queden en 119,1 grams de CO2 per quilòmetre recorregut, un 2,2% inferior que la mitjana d’emissions dels turismes nous venuts el mateix mes del 2022. Durant el 2023, les emissions se situen en 119,1 grams de CO2 per quilòmetre recorregut, un 0,9% menys que el mateix període de l?any anterior.

Pel que fa a les matriculacions per canals, les vendes de turismes i tot terrenys adreçades a empreses i llogadores aconsegueixen millorar respecte de l’any anterior. Les empreses se situen com a principal canal de venda, amb 30.615 unitats, un 8,9% més que el 2022. De la mateixa manera, les matriculacions per al rent a car milloren notablement un 30,6%, fins a les 15.753 unitats. Per part seva, les vendes dirigides a particulars es redueixen respecte a l’any passat, decreixent un 1,9%, amb un total de 28.381 matriculacions.

VEHICLES COMERCIALS LLEUGERS

Les matriculacions de vehicles comercials lleugers sumen al quart mes 10.635 unitats, que suposa un creixement del 12,9% respecte de l’any passat. En el primer quadrimestre d’aquest any, el mercat millora un 25,8% i arriba a les 44.796 unitats. Per canals, només les vendes a empreses aconsegueixen augmentar respecte a l’any anterior i creixen un 40,2%, amb 7.565 vendes. Per part seva, tant les vendes a autònoms com a llogadores es redueixen un 27,7% i un 19,2%, respectivament.

 

INDUSTRIALS I AUTOBUSOS

A l’abril, les matriculacions de vehicles industrials, autobusos, autocars i microbusos aconsegueixen créixer un 13,5%, amb un total de 2.201 unitats. En els quatre primers mesos, se sumen 10.150 vendes, fet que suposa un augment del 19,3%. Per tipologia, els vehicles industrials obtenen a l’abril 1.923 matriculacions noves, creixent un 11,5%, de la mateixa manera les vendes d’autobusos, autocars i microbusos milloren un 29,9% el registre de l’any anterior, amb 278 vendes.

DECLARACIONS

Félix García, director de comunicació i màrqueting d’ANFAC, va explicar que “les vendes de turismes nous tanquen l’abril també en positiu. Els quatre primers mesos de l?any han donat xifres positives. Tot i això, si comparem les dades amb les de l’abril de 2019 veiem amb preocupació que seguim un terç per sota i que les famílies continuen comprant turismes, però també a un ritme d’un 30% menor del que feien aquell mateix mes de 2019 .El comprador segueix tenint immensos dubtes sobre quin cotxe comprar en continuar escoltant missatges que demonitzen el cotxe. Espanya, com a segon productor de vehicles europeu, ha d’apostar per un model de mobilitat sostenible però que inclogui el vehicle privat com a part de la solució i no del problema de la descarbonització”.

Raúl Morales, director de comunicació de FACONAUTO, indicava que «Les matriculacions del mes d’abril ens fan recordar amb nostàlgia quan, abans de la pandèmia i segons s’anava apropant l’estiu, el mercat ultrapassava amb molta facilitat les 100.000 unitats matriculades. Aquest mes d’abril ens hem quedat molt lluny d’aquestes 100.000 unitats ia més hem notat un cert alentiment en el creixement que veiem veient els tres primers mesos de l’exercici. Els concessionaris ens diuen que aquests creixements es devien a una millora en l’aprovisionament de vehicles i també a operacions procedents de finals de l’any 2022. Ara cal confirmar si s’estan produint comandes a fàbrica, cosa que garantiria una borsa de matriculacions de cara al segon trimestre de l’exercici, cosa que confirmaria la recuperació del mercat. Tal com s’ha comportat el mercat en aquest primer quadrimestre, sembla que anem a depassar amb cert dubte les 900.000 unitats matriculades. Això ens deixa, a més, a la porta d?aquest milió de cotxes venuts que per a nosaltres és l?objectiu perquè no pateixi ni la competitivitat ni l?ocupació al sector».

Segons la directora de comunicació de GANVAM, Tania Puche, va destacar que “aquest mes podríem dir que hem tingut el calendari “en contra”. Hem tingut un dia hàbil menys per vendre que l’abril de l’any passat i aquesta circumstància ha contribuït a fer que les matriculacions hagin patit un alentiment que s’ha fet notar, especialment, al canal de particulars. Si ho comparem amb la referència prepandèmia, aquest “efecte calendari” s’aguditza, ja que l’abril del 2019 va tenir dos dies laborables més que el d’aquest any. D’altra banda, les llogadores ja havien fet el seu aprovisionament de flota per donar resposta a la demanda de Setmana Santa, per la qual cosa el creixement també s’ha frenat. El comportament d’aquest segon trimestre serà clau per determinar la tornada progressiva a la normalitat”.