EL NAIXEMENT D’UN SEGELL DE QUALITAT

El 1952 es va crear el primer esbós de l’escut de Porsche. Un disseny que simbolitza les arrels de l’empresa, l’esportivitat i la qualitat dels productes.

El 1952 es va deixar veure per primera vegada en un Porsche i avui és conegut a tot el món: parlem del logotip del fabricant de vehicles esportius. Al centre, un cavall rampant pres de l’escut de la ciutat de Stuttgart i emmarcat amb un contorn daurat; a la part de dalt, el nom de la ciutat flanquejat pels colors vermell i negre, i cornamentes de cérvol preses del blasó de Württemberg-Hohenzollern; a sobre de tot això, com a sostre protector, la inscripció “Porsche”.

No obstant, no molts coneixen com va sorgir aquest emblema. A partir del 1948, la inscripció amb les lletres “Porsche” va començar a adornar el capó de tots els esportius de Zuffenhausen. Però allò no semblava prou. Tres anys més tard, va sorgir la idea de dotar el 356 d’un autèntic segell de marca. I va ser llavors quan l’empresa, juntament amb Ottomar Domnick, un dels seus primers clients, va anar a les acadèmies d’art alemanyes el març del 1951 per convocar un concurs. El guanyador s’enduria un premi de 1.000 marcs, però cap dels dissenys no va resultar convincent.

A Nova York, molt lluny de la seu de la marca, l’austríac Max Hoffman va reprendre la idea i li va donar l’empenta final. Era el propietari de Hoffman Motor Company i ja s’havia llaurat un nom al sector de l’automòbil. La seva especialitat consistia a importar esportius europeus i, tot el que presentava al seu concessionari -dissenyat pel conegut arquitecte Frank Lloyd Wright-, acabava convertint-se en un autèntic supervendes a Amèrica.

Després d’importar el primer Porsche 356 als EUA, al cap de poc temps va guanyar el premi al cotxe més interessant al Concours d’Élégance de Watkins Glen (Nova York). Però un home com Hoffman veia encara més potencial a l’aquell esportiu. A finals del 1951, en una reunió amb Ferry Porsche, l’importador va tornar a treure el tema: calia crear un emblema visualment atractiu, un símbol que reforcés la identitat.

La seva petició va ser escoltada. El 27 de desembre de 1951, Ferry Porsche va constatar en una nota: “Centre del volant adornat amb Porsche i emblema de Stuttgart o similar”. De tornada a Alemanya, va encarregar a Franz Xaver Reimspieß, dissenyador de Porsche, un escut que reflectís de manera simbòlica les arrels de l’empresa, l’esportivitat i la qualitat dels seus productes.

El resultat ha perviscut fins als nostres dies. El 1952, l’emblema es va estrenar al centre del volant del 356 abans que, a partir del 1954, lluís al capó de tots els Porsche i, des del 1959, també als tapaboques. Amb el pas dels anys s’ha anat sotmetent a petites remodelacions i actualment va per la cinquena actualització. En tot aquest temps el logotip mai no ha perdut la seva essència original i així continuarà sent durant moltes generacions.