EL SECTOR DE L’AUTOMOCIÓ VA SUPERAR ELS 78.000 MILIONS D’EUROS DE FACTURACIÓ EL 2023

El sector va augmentar la inversió un 14%, fins als 2.395 milions d’euros, amb 58.414 llocs de treball directes el 2023. La recaptació fiscal de l’automoció va acumular 39.514 milions d’euros durant el 2023, 5.630 milions dels quals van procedir de l’adquisició de vehicles nous. El sector va exportar vehicles made in Spain a més de 90 països a tot el món, amb un saldo comercial positiu de 18.842 milions d’euros per a l’economia espanyola.

Els fabricants i les empreses d’automòbils que operen a Espanya, associades a ANFAC, han aconseguit una facturació el 2023 de 78.154 milions d’euros, tal com recull l’Informe Anual 2023 de l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (ANFAC). Unes xifres que vénen condicionades per les dificultats a què es van enfrontar els fabricants durant el 2023. Tot i aquesta situació l’informe assenyala l’estabilitat en la recepció de components i aprovisionament de materials que va permetre que el ritme positiu de les fàbriques espanyoles continués el 2023, arribant als 2,45 milions de vehicles fabricats. Pel que fa al resultat net, es va obtenir una xifra de 1.039 milions d’euros el darrer any. En aquest context, les marques operatives a Espanya han seguit el seu progrés cap a la descarbonització i la transformació industrial que implica el vehicle electrificat. Durant el 2023, es va invertir un total de 2.395 milions d’euros, un 14,7% més que l’any anterior, confirmant l’especial rellevància que Espanya té com a pol industrial per a l’automoció i un dels principals sectors d’inversió. De la mateixa manera, les marques d’automoció mantenen 58.414 llocs de treball directes als seus centres de producció i operatius.
L’AUTOMOCIÓ, UN VALOR ECONÒMIC PER A ESPANYA

La pròpia activitat del sector és un destacat actor econòmic per a Espanya. Durant el 2023, l’aportació total del sector als comptes públics, la recaptació fiscal de l’automoció va acumular 39.514 milions d’euros, augmentant en un 0,2% la seva aportació a l’economia del nostre país, en comparació del 2022. D’aquest total, la recaptació dels impostos per adquisició de vehicle nou es va incrementar un 22,7%, i va pujar als 5.630 milions d’euros.

De la mateixa manera, el 2023, els vehicles s’han mantingut com el producte amb més aportació de saldo positiu a la balança comercial espanyola. Durant l?any passat es van generar un total de 18.842 milions d?euros procedents de l?activitat d?exportació i importació de vehicles.

En aquest sentit, el director general d’ANFAC, José López-Tafall, va assenyalar que “Espanya, sense cap centre decisor de les marques al nostre país, s’ha mantingut com el 2n major productor europeu i el 8è mundial. El 90% dels nostres vehicles s’exporta a més de 90 països a tot el món, sent els nostres vehicles “made in Spain” altament valorats. L’automoció és un sector de gran valor econòmic, industrial i d’ocupació per al nostre país i un garant de la prestació de serveis públics per als ciutadans gràcies als 39.514 milions d’euros que la hisenda pública ingressa de l’automoció en general. Apostar per la transformació i el futur és apostar pel creixement d’Espanya”.

RECUPERAR ELS NIVELLS PREPANDÈMIA

Durant la presentació s’ha destacat la millora el 2023 respecte de l’any anterior, però assenyalant que encara ens situem en nivells inferiors als anteriors a la pandèmia. El 2023, el mercat nacional va tancar amb 949.359 vendes de turismes, fet que suposa un augment del 16,7%, però un 24% per sota del 2019. De la mateixa manera, se situa la producció que va augmentar un 10,4% el 2023, amb 2,45 milions de vehicles fabricats, però un 14,6% inferior a previ a la pandèmia.

En aquest sentit, José López-Tafall va indicar que “l’automoció és un indicador econòmic important d’un país. I Espanya com a quarta potència econòmica europea ha de recuperar els nivells prepandèmia no només per progrés industrial, sinó també per avançar en la consecució dels objectius de reducció d’emissions que Europa exigeix ​​i que Espanya ha donat suport. Espanya pot i ha de ser un gran referent en la mobilitat del futur. Si aprofitem el nostre lideratge en matèria industrial i energies renovables podrem atraure més inversions per liderar la transició ecològica”.

Durant el 2023, el mercat electrificat va augmentar un 49%, amb un total de 124.607 vehicles (que comprenen turismes, comercials, pesants i autobusos d’elèctrics purs i híbrids endollables), dels quals 113.776 van ser turismes electrificats. Una xifra que va situar el mercat nacional al voltant del 12% de la quota de mercat, però lluny de la fita que es va marcar el 2023 per als objectius de reducció d’emissions.

L’any passat, l’edat mitjana del parc automobilístic espanyol va tornar a augmentar, situant-se als 14,2 anys d’antiguitat. Una xifra que evidencia la necessitat de generar un context que fomenti el rejoveniment del parc, tant per matèria de reducció d’emissions com de seguretat viària. I és que, el 2023, sis de cada deu vehicles dels més de 30 milions que circulaven a Espanya era de 10 anys d’antiguitat o més i amb només l’1,2% del parc de vehicles electrificats.

En aquesta línia, el director general d’ANFAC ha ressaltat que “l’electrificació i descarbonització és una oportunitat innegable per a l’automoció. Des del sector hi ha un compromís per avançar en la descarbonització i la reducció d‟emissions. I el compromís ha de ser ple de totes les parts implicades, amb mesures eficaces i que tinguin continuïtat en el temps. Avancem, però no al ritme necessari. I cal accelerar si volem que l’automoció espanyola sigui un referent de la mobilitat electrificada i es mantingui com el valor industrial, econòmic i d’ocupació que representa per a Espanya”.