EL TALENT FEMENÍ, UNA REALITAT ENCARA LATENT A L’AUTOMOCIÓ

La incorporació de les dones al món del treball ha estat el factor d’èxit més important del mercat laboral al nostre país en les últimes dècades, més que qualsevol altra reforma que s’hagi pogut abordar durant aquest període.

L’automoció, i més concretament la distribució i reparació de vehicles, que és, tots ho sabem, un gran impulsor de l’ocupació nacional, en quantitat i en qualitat, no ha estat aliena a aquest procés, que diria imparable. Malgrat els avenços, la presència de dones en el sector està lluny de ser la necessària, de manera que, en el nostre cas, no podem parlar d ‘ “èxit”, sinó encara de gran repte.

Els concessionaris espanyols donen feina a més de 162.000 persones de manera directa. El nostre ocupació es caracteritza per ser intensiu, qualificat i estable, sent el 90% dels contractes indefinits. Però darrere d’aquestes bones xifres s’amaga també una gran debilitat: no estem sabent atreure el talent femení al sector, ja que només el 30% dels llocs en les concessions són per a dones, un percentatge que cau al 10% si parlem de posicions directives.

Les empreses del sector haurien de ser reflex d’una societat i de la clientela, que és diversa i, per tant, passa necessàriament per una major presència de dones en les seves plantilles. Però no ens equivoquem, la incorporació de la dona als concessionaris és essencialment una qüestió de negoci. La figura femenina aporta una altra manera de veure el món, diferents perspectives i enfocaments, a més de la seva inqüestionable professionalitat, el que es tradueix, finalment, en progrés empresarial. La presència de dones en els concessionaris no és una cosa trivial ni una moda, sinó que és una realitat que aporta un valor afegit que fa créixer el sector.

La diversitat de gènere ha de deixar de ser una excepció en la indústria automobilística i passar a ser una oportunitat per unir sinergies i donar cabuda a nous perfils que augmentin el compromís i la reputació. A més, la “sociologia” del comprador de cotxes ha capgirat en els darrers cinc anys; ara estem davant d’un client digital, coneixedor del producte, exigent, independent, sabedor de les seves necessitats i cada vegada més femení. El gran repte dels concessionaris és donar resposta a aquesta tendència, posant en les seves plantilles altres perfils. Segons la meva experiència, els concessionaris que estan més evolucionats en aquest aspecte solen ser també els que millors resultats empresarials tenen.

El nostre sector està en plena transformació, i viu potser el moment més interessant de la seva història. Les noves tecnologies, la digitalització de processos, la reivindicació de la mobilitat com un dret democràtic i mediambientalment sostenible són reclams molt potents com perquè cada vegada més dones vulguin treballar en l’automoció, trencant, per cert, amb un rebuig secular. Les dones han de saber que estan davant l’oportunitat d’entrar a formar part d’un sector punter que, a més, inverteix cada any grans recursos en formació.

Tot i que encara són l’excepció, ja no és tan estrany trobar dones al capdavant de concessionaris, ocupant alts càrrecs, assumint perfils directius, comandaments intermedis i executius. Tot i això, la presència femenina és encara insuficient en moltes parts del procés, com la postvenda o els departaments comercials. Per això, cal seguir despertant el talent femení. Cal donar poder a la dona, perquè en l’automoció encara ens miren, però no ens veuen. La presència de la dona, insisteixo, és una qüestió de negoci. Hem de seguir treballant perquè la dona ocupi més llocs de responsabilitat en un sector tan avançat i apassionant.

Marta Blázquez, vicepresidenta executiva de Faconauto