ELS VEHICLES AMB MÉS DE 11 ANYS TENEN MAJOR PROBABILITAT DE PATIR UN SINISTRE VIAL
Així ho revela el darrer estudi publicat de la Universitat Carlos III de Madrid. AECA-ITV alerta sobre el perill que s’està gestant a les carreteres espanyoles amb vehicles cada cop més antics, sense ITV i més insegurs. El 48% dels vehicles que circulen a Espanya tenen més de 15 anys, sent el parc de camions el que més ha envellit els últims anys.
L’edat del parc de vehicles a Espanya ha augmentat un 10,4% en els darrers 6 anys, passant de 13,5 el 2017 a 14,9 el 2022, gairebé 3 més que la mitjana europea situada en 12 anys i tan només per sota de països com Letònia (15), Romania (15,1), República Txeca (15,6 anys), Estònia (16,8), i Grècia (17).
És una situació que té relació directa amb la sinistralitat viària. D’acord amb el darrer estudi publicat per la Universitat Carlos III de Madrid (UC3M) sobre la “Contribució de la ITV a la seguretat viària i al medi ambient”, els vehicles a partir dels 11 anys es veuen implicats en sinistres vials en un major percentatge, creixent aquest de manera progressiva segons augmenta la seva antiguitat.
Vehicles més antics, sense ITV, més insegurs i contaminants
Des de l’Associació Espanyola d’Entitats Col·laboradores de l’Administració a la Inspecció Tècnica de Vehicles AECA-ITV adverteixen sobre un tercer factor que estaria impedint la reducció del nombre de sinistres a les carreteres del nostre país: l’elevada ràtio d’incompliment a la inspecció tècnica de vehicles que actualment se situa prop del 34%; una xifra que des del 2017 ha augmentat un 27,5%.
Les dades de la DGT parlen de la relació que hi ha entre l?antiguitat del vehicle implicat en un sinistre amb l?estat de la seva ITV. A més edat, més percentatge de vehicles amb la ITV caducada en el moment del sinistre viària. Però, a més, com més antiguitat, més defectes presenten a la ITV, per la qual cosa estadísticament són vehicles més insegurs i menys respectuosos amb el medi ambient.
Els camions, els vehicles que més han envellit
L’any 2017 el 35% del parc automotor espanyol tenia més de 15 anys; no obstant, per al 2022 la xifra va arribar al 48%, cosa que significa que gairebé la meitat dels vehicles que circulen per les nostres carreteres tenen més de 15 anys, cosa que es converteix en un perill per a la seguretat viària.
Per tipus de vehicle, els camions són els que més han envellit: la seva antiguitat ha augmentat un 17% els últims 6 anys, passant d’una mitjana de 14,2 anys el 2017 a 17,2 anys el 2022. El segueixen els remolcs i semiremolcs, l’edat dels quals ha augmentat un 15,5%, passant de 13,7 anys el 2017 a 15,5 anys el 2022. En tercer lloc, quant al tipus de vehicles l’antiguitat dels quals s’ha incrementat més, estan els turismes, amb un parc que ha envellit un 9,7% en només 6 anys, passant d’una mitjana de 12,9 anys el 2017 a 14,3 el 2022.
Per comunitats autònomes, d’acord amb la DGT, Extremadura, Castella-la Manxa i Castella i Lleó són les que tenen els vehicles més vells; mentre que a Madrid, Catalunya i Balears hi ha els més nous.
“La renovació del parc és una tasca pendent per aconseguir reduir la sinistralitat viària, però també calen mesures urgents perquè, mentre avança aquest procés, els vehicles que circulen per les nostres carreteres ho facin complint amb els estàndards de seguretat i protecció del medi ambient . Per aconseguir-ho és clau que tot el parc tingui la ITV en vigor”, així ho ha assegurat Guillermo Magaz, director gerent d’AECA-ITV.



