Entra en vigor la normativa de mesurament RDE per emissions de NOx en condicions de conducció real

,

ELS VEHICLES NOUS DE COMBUSTIÓ COMPLEIXEN LA NORMATIVA DE MESURA DE EMISSIONS MÉS EXIGENT DEL MÓN.

El diumenge 1 de setembre entra en vigor la normativa de mesura d’emissions europea RDE per a tots els vehicles de combustió. Si des de l’any passat, totes les noves matriculacions de vehicles ja compleixen amb els estàndards de consum i emissions que marca la normativa WLTP (consum i CO2) i RDE (per partícules), a partir d’aquest diumenge, els nous vehicles compleixen amb la normativa RDE per al mesurament de les seves emissions d’òxids de nitrogen (NOx).
La normativa RDE (Reial Driving Emissions, per les sigles en anglès) és la primera prova a nivell mundial que es realitza directament a la carretera i que té com a objectiu mesurar i controlar aquestes emissions contaminants de NOx i partícules en condicions reals de conducció. El RDE no substitueix el WLTP (Procediment Mundial Harmonitzat per Assaigs de Vehicles Lleugers, per les seves sigles en anglès) sinó que el complementa. És l’estàndard més exigent del món. Només Europa ha implementat controls d’aquest tipus amb límits d’emissions que s’aniran reduint amb el temps. Suposa un gran salt en l’avaluació de les emissions dels automòbils i afecta tots els vehicles de combustió.
EL COMPROMÍS DE LA INDÚSTRIA DE L’AUTOMOCIÓ
La indústria de l’automoció està plenament compromesa amb aquestes noves normatives més estrictes. En els últims 15 anys, la innovació tecnològica ha ajudat progressivament a disminuir els límits de NOx i de partícules dels motors dièsel. Els nous filtres són altament eficients i eliminen el 99,9% de partícules incloent les ultrafines. A més, els vehicles emeten fins a un 84% menys de NOx que vehicles de fa 15 anys.

Mario Armero, vicepresident executiu d’ANFAC, va ressaltar que la indústria de l’automoció
espanyola, en línia amb la indústria de l’automòbil europea, “veu positivament la introducció de
aquestes normatives, les més exigents del món, que redunden en la millora de la qualitat de vida de
els ciutadans. De fet, els fabricants han contribuït activament en el seu desenvolupament durant els
últims dos anys i han invertit més de 50.000 milions en els últims 5 anys en millorar el
impacte mediambiental dels vehicles “. No obstant això, ha remarcat que el progressiu
envelliment del parc automobilístic espanyol, amb 12,4 anys de mitjana el 2018, no permet
que la reducció de les emissions de CO2, NOx i partícules que les noves tecnologies permeten i
aquestes noves normes exigeixen arribin a la societat. “El veritable impacte en l’empitjorament de
la qualitat de l’aire dels centres urbans prové de l’envelliment dels vehicles en
circulació “, ha afirmat.
Per Marta Blázquez, vicepresidenta executiva de Faconauto, “la indústria de l’automoció està
sabent donar una resposta tecnològica als reptes mediambientals, i el compliment de les
noves normatives d’emissions, tant WLTP com RDE, són clara mostra d’això. No obstant això, el
més important és el compromís del sector amb aquesta transició cap a una mobilitat sostenible
que estem vivint i que la societat està demandant. Sobre això, el paper dels
concessionaris ens sembla essencial perquè traslladar als compradors aquests avenços i per
permetre que l’oferta i la demanda es trobin. Ara bé, mentre es produeixen aquests
canvis, seguim sense atendre el principal problema mediambiental que impacta sobre la
mobilitat, com és l’antiguitat del parc automobilístic: de poc serveix millorar les
homologacions dels vehicles nous si no retirem de la circulació els més antics ”
Segons l’opinió d’Ana Sánchez, directora general de Ganvam, “l’important esforç inversor que
escomet el sector perquè els vehicles de combustió compleixin amb la normativa
anticontaminació més exigent del món ha d’anar acompanyat de mesures coherents que no
confonguin a l’opinió pública, discriminant determinats motors i generant incertesa
en l’usuari que vol canviar de cotxe perquè, en cas contrari, aquests esforços en innovació
no tindran impacte en la millora de la qualitat de l’aire. Per això, és tan important remarcar l’
comprador que qualsevol model nou ara per ara compleix escrupolosament amb les exigències
mediambientals més estrictes. Així s’impulsarà la renovació del parc, frenant la seva
envelliment i millorant la qualitat de l’aire, ja que el que contamina és el cotxe antic “.

Pel que fa al RDE, les dates d’aplicació per a les noves matriculacions són la següents:
• Mesura de Partícules. 1 setembre 2018: vehicles turismes i les furgonetes més
petites. 1 any després per a les furgonetes més grans. 2
• NOx. 1 setembre 2019: per als vehicles turismes i les furgonetes més petites
(1 any després per a les furgonetes més grans). En 2021, s’introduiran límits més
exigents per a emissions de NOx.