ESPANYA, UN DELS CINC PAÏSOS DE LA UE QUE INCENTIVA LA INFRAESTRUCTURA DE RECÀRREGA

Tot i la disparitat en les mesures, tots els països de la UE proporcionen algun tipus de benefici fiscal per a l’adquisició o l’ús de vehicles elèctrics.

Espanya, Itàlia, Suècia, Àustria i la República Txeca són els únics cinc Estats membres de la Unió Europea (UE) que ofereixen incentius fiscals per a la instal·lació de punts de recàrrega elèctrica de vehicles, segons l’últim informe de l’Associació Europea de Fabricants de Automòbils (ACEA).

Tot i aquesta limitació, tots els països de la UE proporcionen algun tipus de benefici fiscal per a l’adquisició o ús de vehicles elèctrics, encara que hi ha una significativa disparitat i fragmentació en les mesures adoptades per cada país.

Pel que fa a l’ús de vehicles elèctrics a l’àmbit empresarial, només 17 Estats membres ofereixen suport econòmic a les companyies per electrificar la mobilitat dels seus empleats. A més, sis països (Bèlgica, Dinamarca, Bulgària, Finlàndia, Letònia i Eslovàquia) no proporcionen incentius per a la compra de vehicles elèctrics.

EL FINANÇAMENT PÚBLIC A ESPANYA
L?informe detalla els incentius per fomentar la mobilitat elèctrica a Espanya. Aquests incentius es gestionen actualment a través del Pla Moves II i el Pla Moves III i són finançats amb 1.200 M€, segons el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, per fomentar la mobilitat elèctrica, mitjançant la compra de vehicles elèctrics i la instal·lació d’infraestructura de recàrrega.

Les subvencions varien segons la població del municipi on s’instal·lin els punts de recàrrega. A localitats amb menys de 5.000 habitants, la subvenció pot cobrir fins al 80% del cost. Aquest enfocament s?assembla a mesures implementades en altres països europeus, com Itàlia, que ofereix fins a 1.500 euros d?ajuda, i Suècia, que cobreix la meitat del cost d?instal·lació.

QUINA ARRENTITZA AL COTXE ELÈCTRIC AL NOSTRE PAÍS?
Actualment Espanya és un dels països d’Europa amb menor penetració de vehicles elèctrics. Només el 5,5% dels vehicles en circulació són elèctrics, una xifra molt per sota de la mitjana europea propera al 15%.

L’informe de Transport & Environment revela que els vehicles de combustió a Espanya reben més beneficis fiscals que els elèctrics. Aquesta situació contrasta amb la de Portugal, on el 17,3% dels cotxes matriculats són elèctrics, tot i tenir una renda per càpita més baixa.

Els països escandinaus lideren l’electrificació de la mobilitat. Noruega va acabar el 2023 amb els cotxes elèctrics representant el 82,4% de les matriculacions de turismes, mentre que a Suècia el cotxe elèctric va créixer un 18%.