FENEVAL RECORDA EL SEU PAPER ESSENCIAL DINS L’ECOSISTEMA TURÍSTIC ESPANYOL EN EL DIA MUNDIAL DEL TURISME
En ple any de recuperació turística, el Rent a Car demana l’IVA turístic reduït del 10% (7% d’IGIC). El RAC continua tributant al 21% d’IVA quan més del 80% de la seva activitat està vinculada al turisme.
La Federació Nacional de Vehicles amb Conductor i sense (FENEVAL) ha tornat a recordar, amb motiu del Dia Mundial del Turisme, la seva posició essencial dins aquest sector i ha sol·licitat l’IVA turístic reduït per al Rent a Car (RAC), ja que més del 80% de les contractacions de vehicles de lloguer estan vinculades directament a serveis turístics.
Per aquest motiu, i tal com el president de la patronal de les llogadores Juan Luis Barahona indica, “és urgent l’equiparació del RAC a la resta d’activitats turístiques com l’allotjament, la restauració o el transport de passatgers, que tributen amb un IVA reduït del 10% (7% d’IGIC), ja que suposa un greuge comparatiu que el sector de les llogadores continuï fent-ho al règim general del 21%”.
Aquesta reclamació històrica es fa ara més urgent després dels problemes derivats de l’actual falta de flota motivada per la crisi mundial dels semiconductors, que ha obligat a parar la producció a diverses fàbriques espanyoles i va impossibilitar al sector la compra de vehicles nous suficients durant el 2021 i el 2022, després d’haver hagut de reduir la seva flota en aproximadament un 70% per poder sobreviure durant la pandèmia.
Així, en paraules de Barahona, “tot i les bones dades turístiques de juliol i agost, amb nivells d’ocupació similars als de prepandèmia, el sector del lloguer de vehicles ha hagut de fer grans esforços per poder atendre l’alta demanda que, afortunadament, ha tornat a tornar a viure el turisme a Espanya”.
Algunes de les estratègies que han hagut d’adoptar les companyies per poder donar servei als turistes durant aquesta temporada estival han estat la ‘renegociació’ dels contractes de buyback amb els fabricants (per tenir-los fins a 10 mesos o més), a més de retardar el defleeting (la venda de flota) assumint un cost financer rellevant en retenir vehicles en flota més temps del normal. Així mateix, moltes companyies han hagut de comprar puntualment a través de canals alternatius com ara la importació, per exemple.
La patronal de les llogadores aprofita així aquesta data assenyalada per remarcar la implicació del sector de lloguer de vehicles amb el turisme i demostra el paper essencial que té dins tot l’ecosistema turístic a Espanya, actuant, a més, com un dels principals distribuïdors territorials de la despesa que complementa, en moltes ocasions, els serveis de la xarxa de transport públic de determinats territoris contribuint a interconnectar pobles i petites ciutats, i representant així una solució davant de l’Espanya buidada.