FORD IMPLANTA COREOGRAFIA PER ROBOTS QUE AJUDA A LA LÍNIA DE MUNTATGE DE L’FESTA
Els robots col·laboratius (cobots) treballen juntament amb els enginyers de Ford per aplicar els tocs finals als vehicles Festa a la línia de producció. Els cobots, que també s’utilitzen per polir equips de d’alta gamma en el sector de l’àudio, són programats per polir finament tota la superfície exterior del Ford Fiesta. Després d’implantar el procés a Colònia, Alemanya, Ford està ara revisant la seva implementació a les instal·lacions de la companyia a València, Espanya, i Craiova, Romania.
Ford ha implantat per primera vegada un equip de robots col·laboratius (cobots), que treballen al costat de enginyers a Colònia (Alemanya) per assegurar que cada Ford Fiesta tingui un acabat perfecte.
Els sis cobots completen una seqüència coreografiada per polir tota la superfície del xassís en només 35 segons. La iniciativa no substitueix els empleats, sinó que permet als operadors utilitzar el seu temps en tasques més complexes i evitar que pateixin l’estrès associat a la realització de tasques repetitives.
“Els cobots poden notar quan es necessita aplicar més força, igual que nosaltres, i poden arribar més fàcilment a llocs de difícil accés, com el centre del sostre”, afirma Dennis Kuhn, enginyer cap de fabricació de Paint Shop, Ford Europa.
Cada cobot és un UR10, el cobot més venut del món, d’Universal Robots, el mateix tipus que s’utilitza també en la indústria d’equips d’àudio per polir altaveus i subwoofers d’alt rendiment. A la planta de pintura de Ford, incorporen una capa flexible i suau impresa en 3D entre el braç robòtic i el paper de vidre que permet que el cobot treballi amb la mateixa precisió i destresa que una mà humana.
Durant el procés de producció, cada unitat de Ford Fiesta es submergeix en un bany especial per proporcionar més de deu anys de protecció contra la corrosió. Després, poden quedar petites taques a la superfície, que no es veuen a simple vista, però sí que es poden notar al tacte i que poden afectar a l’acabat final del vehicle. Els sis cobots intervenen per suavitzar aquestes inconsistències i aspirar la pols que queda. Dos empleats realitzen les comprovacions finals abans que el xassís del vehicle es mogui al llarg de la línia per aplicar la imprimació. Per a la fabricació d’altaveus i equips d’àudio amb superfícies majoritàriament planes, només es necessita un cobot. La implantació d’aquesta tecnologia en una línia de producció en moviment per a un vehicle amb múltiples contorns requeria un nou enfocament.
“Vam trigar diverses setmanes a instal·lar els cobots i programar-perquè es moguessin en harmonia per suavitzar els contorns únics d’un Ford Fiesta, una tasca que resultava encara més difícil perquè el vehicle mai deixa de moure”, assegura Detlev Dahl, CEO de Dahl Automation . “Però aquí és on l’adaptabilitat dels cobots i la nostra vasta experiència com un dels primers integradors de sistemes certificats d’Universal Robots van sortir a la llum. Amb els moviments definits, mai perden el ritme. ”
Ford està estudiant ampliar l’ús de cobots a les instal·lacions de la companyia a València, i Craiova (Romania). La companyia ja ha introduït altres cobots que han estat programats per ajudar els treballadors de la línia de producció amb procediments d’acoblament complexos, com la instal·lació d’amortidors en els cotxes i bugies d’encesa en els motors; i també està utilitzant un robot de conducció autònoma anomenat “Survival”.