JUAN LÓPEZ FRADE: “COPIEM EL QUE FUNCIONA, A LISBOA LES FLOTES ELÈCTRIQUES NO PAGUEN IVA I LA PENETRACIÓ ÉS DEL 70%”
“L’híbrid endollable és un pas intermedi cap a allò elèctric pur, que resulta més còmode perquè molts conductors comencin a experimentar i convèncer-se de la mobilitat elèctrica”. “Els anys anteriors al 2035, aquelles marques que tinguin vehicles de combustió vendran més, per això Suzuki seguirà apostant per la hibridació.”.
Representants d’alt nivell del sector de l’automòbil a Espanya i dirigents municipals van abordar els aspectes clau relacionats amb el cotxe elèctric a la taula rodona “Present i futur de l’electrificació a Espanya: la descarbonització, una tasca de tothom”. Organitzada per MOGY Fest i ANFAC, en aquesta sessió van participar entre altres Juan López Frade, president de Suzuki Ibèrica.Moderada per Félix García, director de Comunicació d’ANFAC, es van tractar qüestions com la conveniència real del cotxe elèctric, l’excessiva burocràcia que dificulta el desenvolupament d’infraestructures de càrrega i la manca d’un programa d’infraestructures de càrrega.
Juan López Frade, president de Suzuki Ibèrica, va fer una valoració positiva de la tecnologia híbrida com a pas intermedi cap a l’electrificació:
“L’híbrid endollable fa menys por al client, perquè sap que pot fer entre 35, 50 o fins i tot més de 100 km en mode elèctric en els últims models, però si es queda sense bateria, segueix funcionant. És un pas intermedi cap a allò elèctric pur, que resulta més còmode perquè molts conductors comencin a experimentar i convèncer-se de la mobilitat.
Els incentius fiscals van ser un altre dels punts crítics per a les marques, a causa de la manca de continuïtat i de seguretat sobre la disponibilitat d’ajudes en el moment de decisió de compra. En aquest sentit, Juan López Frade va destacar una mesura que funciona fora d’Espanya:
“Tenim l’exemple a només 600 km, a Lisboa, on les flotes elèctriques no paguen IVA i la penetració ha crescut fins al 70%. En lloc d’inventar la roda, podríem copiar allò que funciona. Però aquí seguim sense incentius eficaços i sense claredat.”
Un dels aspectes fonamentals per promoure la mobilitat elèctrica és aconseguir que el consumidor estigui ben informat. Segons López Frade:
“Conduir un vehicle elèctric no té res a veure amb un de combustió. Però si eduquem l’usuari i li ensenyem com funciona, no només no tindrà problemes: veurà que hi ha beneficis que ni s’imaginava.”
També s’ha subratllat la necessitat d’una política decidida per part de les administracions per fomentar el canvi de model.
“Estem atrapats en una burocràcia tremenda”, comenta Juan. “Fins i tot amb plans com el MOVES, no saps si el tens o quan el cobraràs. Així no es pot avançar. Si volem que el cotxe elèctric arribi a tothom, cal fer-ho fàcil i accessible.”