KIA GAMMA ECO
Les vendes d’híbrids van créixer en el mercat espanyol un 67% el 2017 i les d’elèctrics un 74%. En l’actualitat, Kia té en la seva gamma un model híbrid, dos híbrids endollables i un elèctric. Kia té previst llançar 16 vehicles electrificats fins a 2025, inclòs un model amb pila de combustible en 2020. El servei de cotxe compartit WiBLE es posarà en marxa a la segona meitat de 2018.
El concepte de mobilitat urbana ha canviat a un
ritme molt ràpid en els últims anys. Als alts nivells de contaminació a les grans
ciutats s’han sumat els escàndols per la manipulació en les emissions dels
vehicles dièsel, posant en una situació força complicada a aquest tipus de mecàniques,
que han reduït les seves vendes en un 15% al nostre país durant 2017, i les tendència a
els propers anys indica que al canal de particulars dels motors de gasolina captaran
un 60% de les vendes el 2018.
Els conductors tenen molts dubtes del que succeirà en els propers anys, però
tot sembla apuntar a un progressiu descens del dièsel, lloc que ocuparan eficients
motors de gasolina, motoritzacions híbrides i elèctrics purs, que segueixen guanyant
terreny. L’electrificació del parc de vehicles ha començat lentament, encara que ja
comencen a ser xifres per pensar que alguna cosa està canviant, ja que el 2017 les vendes de
elèctrics van augmentar un 74% respecte l’any anterior, i el mateix succeeix en vehicles
híbrids, que van créixer un 67%.
Els fabricants d’automòbils porten molts anys preparant aquesta transició cap a les
energies alternatives, a més d’altres àrees com la seguretat dels vehicles i la
implantació de les tecnologies més avançades que permetin arribar a la conducció
autònoma en un termini no molt llunyà.
Al Saló d’Electrònica de Consum (CES) de Las Vegas, Kia Motors va presentar el
passat mes de gener la seva visió de la mobilitat del futur sota el lema ‘Sense límits per a
tots ‘, amb nombroses oportunitats que permeten ampliar horitzons en els diferents
sistemes de transport. Està previst que el 2025 la connectivitat arribi a vehicles de
tots els segments i que a partir de 2021 es pugui comercialitzar tecnologia de
conducció autònoma Nivell 4, amb proves a ‘ciutats intel·ligents’.
Breu repàs per la història ECO
Els primers passos de l’estratègia ECO de Kia es van donar en l’any 2009 amb la creació
de la submarca EcoDynamics, que es va aplicar per primera vegada en el model Cerato LPI
Hybrid, una aposta per les tecnologies netes que més tard derivaria en altres submarques
com ecohybrid, ecoplug-in, ecoelectric i ecofuellcell. I el 2012 Kia llançava al mercat
coreà el Kia Ray, el seu primer vehicle completament elèctric, que en aquella època
comptava amb una autonomia de 139 quilòmetres.
El primer vehicle híbrid, el Kia Optima, arriba a Europa el 2012, i el 2014, Kia anuncia la seva
‘Green Car Road Map & R & d Investiment Pla’, un full de ruta en què es contemplen
14 models respectuosos amb el medi ambient abans de 2020, incloent 5 híbrids, 4
híbrids endollables, 4 elèctrics i un de pila de combustible.
I per iniciar bé aquesta ambiciosa camí ecològica, el 2014 es posa a la venda el Kia
Soul EV, el primer elèctric que es comercialitza fora de Corea, amb un motor de 110 CV i
una autonomia de 212 quilòmetres lliures d’emissions contaminants,
La tecnologia híbrida s’estén a 2016 al Kia Niro, un vehicle que des del seu naixement
ha estat concebut per funcionar amb tres fonts d’energia respectuoses amb el medi
ambient. El Niro HEV ha venut ja més de 6.000 unitats, i ara compta també amb
una versió híbrida endollable, el Niro PHEV, amb una autonomia elèctrica de 58 quilòmetres
amb la bateria carregada al complet i unes emissions de CO2 de tan sols 29 g / km, amb un
consum mitjà homologat de 1,3 l / km.
Models per a tots els públics
En l’actualitat, l’oferta de vehicles ECO de Kia es compon de quatre models que
utilitzen tecnologies diferents per reduir les emissions contaminants -híbrids, híbrids
endollables i 100% elèctric-, una mica del que no poden presumir totes les marques,
arribant ja un 8,3% de les vendes totals, una xifra que creixerà fins al 10% en aquest
exercici.
Tal com es va anunciar a principis d’any al CES de Las Vegas, l’objectiu del grup
Hyundai-Kia és convertir-se en un dels 3 fabricants més importants en el mercat
elèctric a nivell mundial, per al que hi ha un interessant panorama de llançaments fins
2025 en el qual s’inclouen 5 models híbrids (HEV), 5 models híbrids endollables
(PHEV), 5 models elèctrics (EV) i un de pila de combustible (FCEV).
Pel que fa al mercat espanyol, en els propers mesos està previst el llançament de dos
nous vehicles elèctrics, 1 mild hybrid amb arquitectura elèctrica de 48 volts i la
entrada en el sistema de cotxe compartit (Carsharing) amb la companyia WiBLE, que
començarà a operar a Madrid després de l’estiu mitjançant una empresa conjunta creada amb
Repsol.