LA ITV EVITA A L’ANY 575 VÍCTIMES PREMATURES PER EXPOSICIÓ A PARTÍCULES

Així ho ha revelat un estudi de l’Institut de Seguretat del Vehicle Automòbil Duc de Santomauro (ISVA) de la Universitat Carlos III de Madrid. Amb motiu del Dia Mundial del Medi Ambient, que se celebra el proper 5 de juny, AECA-ITV recorda que les inspeccions tècniques de vehicles juguen un paper clau en la lluita contra el canvi climàtic.

La inspecció tècnica de vehicles no només salva vides deixant en evidència possibles fallades mecàniques que podrien posar en risc la seguretat del conductor i els altres usuaris de la via, també contribueix a disminuir la contaminació atmosfèrica, relacionada amb la mort de més de 27.000 persones. any a Espanya.
Amb motiu del Dia Mundial del Medi Ambient, que se celebra el proper 5 de juny, AECA-ITV recorda que les inspeccions tècniques de vehicles juguen un paper clau en la lluita contra el canvi climàtic. Les ITV ajuden a millorar la qualitat mediambiental controlant partícules, gasos nocius i sorolls, contribuint a retirar de la circulació els vehicles les emissions dels quals excedeixin els límits marcats per la normativa aplicable.

De fet, d’acord amb l’estudi Contribució de la ITV a la Seguretat Viària i al Medi Ambient de l’Institut de Seguretat del Vehicle Automòbil Duc de Santomauro (ISVA) de la Universitat Carlos III de Madrid, les estacions d’ITV eviten cada any , per exposició a partícules (PM), 575 víctimes prematures, cosa que es tradueix en un estalvi econòmic d’almenys 706 milions d’euros. I, si s’eliminés l’absentisme dels vehicles, es podrien evitar 207 morts prematures addicionals, només per exposició a partícules en un any, és a dir, es podrien evitar 782 morts.

Emissions contaminants, tercera causa de rebuig de la ITV

El control de les emissions contaminants dels vehicles és una de les proves que es fan a les inspeccions tècniques. D’acord amb les dades publicades pel Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme, es tracta del tercer capítol de la ITV on més defectes es detecten, després de l’enllumenat i la senyalització i el dels eixos, rodes, pneumàtics i suspensió.

L’any 2021, darrer any del qual es té registre, el 16% dels rebutjos a la ITV va ser degut a un incorrecte funcionament dels sistemes de control d’emissions contaminants. Una xifra que va augmentar l’últim any i va passar d’un total de 1.191.673 defectes d’emissions contaminants detectats el 2020 a 1.302.971 el 2021.

 

 

La ITV recopila dades relatives al consum de combustible dels vehicles

La Comissió Europea ha atorgat a la ITV un paper clau en la lluita contra el canvi climàtic. Gràcies a la capacitat tècnica, imparcialitat i professionalitat del sector, l’organisme va aprovar l’any 2021 una norma que preveu que siguin les estacions d’ITV les que facin el seguiment i la notificació de les dades sobre les emissions de CO2 dels turismes i els vehicles comercials lleugers, així com de la informació sobre les emissions de CO2 i el consum de combustible o energia dels vehicles esmentats.

És per això que, a Espanya, ja des del 20 de maig passat, les estacions d’ITV han començat a recopilar la informació sobre els consums de combustible i energia obtinguts en condicions reals de circulació. Una informació que es recopila per mitjà de la interfície electrònica de connexió dels vehicles (OBD), als matriculats a partir de l’1 de gener del 2021.

És important recalcar que el resultat d’aquesta recopilació de dades no origina cap mena de rebuig a la inspecció ja que la seva finalitat és purament estadística i, per tant, la recollida d’aquestes dades és anònima, sense registrar-se la identificació del vehicle.

El resultat de les dades recollides per les ITV és i serà fonamental per definir les línies d’actuació europees a les polítiques de mobilitat amb la finalitat de protegir el medi ambient.