LAMBORGHINI DIABLO: 35 ANYS D’UNA ICONA

El 1990, el Diablo va marcar l’inici d’una nova era per a la marca Lamborghini, en superar la barrera dels 325 km/h i establir un rècord històric per als automòbils de l’època. La història del Diablo va començar a prendre forma el 1985 amb el Projecte 132, concebut per crear un successor del Countach i fabricar el cotxe més ràpid del món. Els primers prototips presentaven línies afilades i futuristes que es van perfeccionar amb l’arribada de Chrysler el 1987, dotant el model d’harmonia i una visió orientada al futur. Així es va crear la silueta definitiva: portes de tisora, proporcions musculoses, un disseny del darrere cridaner i un habitacle no només esportiu, sinó també còmode. El Lamborghini Diablo es va presentar el 1990 al Principat de Mònaco, a la inauguració del Ral·li de Montecarlo, i es va fabricar fins al 2001: es va convertir en una icona mundial que forma part de la història de l’automòbil. Avui dia, aquesta llegenda es conserva gràcies a Lamborghini Polo Storico, que, a través del seu arxiu, restauracions i certificacions, en protegeix l’autenticitat.

“El Diable no és només un símbol de la història de Lamborghini, sinó també un model de gran importància estratègica per a Pol Storico”, va comentar Alessandro Farmeschi, director de postvenda d’Automobili Lamborghini. “En els darrers anys, hem observat un augment significatiu de les sol·licituds de certificacions i serveis de restauració per al Diable, degut en gran part a una nova generació de col·leccionistes i entusiastes que consideren aquest cotxe una icona cultural i de disseny. Aquesta tendència confirma el valor de les activitats de Pol Storico destinades a preservar el llegat de l’empresa i els seus cotxes, al mateix temps que crea noves oportunitats.” mitjançant la informació i els documents del nostre arxiu, reforcem l’enllaç amb els nostres clients i entusiastes, alhora que reafirmem la importància i el valor durador d’aquest model”.

Fins i tot el nom evoca una llegenda. El Diable va ser batejat en honor al llegendari bou de lídia del mateix nom que, el 1869, va lluitar durant hores contra el matador José de Lara, conegut com “El Chicorro”. El seu debut va ser un èxit comercial immediat: les primeres comandes van arribar fins i tot abans de la presentació del cotxe, en un món anterior als avenços en xarxes socials i Internet.

Amb el seu motor V12 de 5,7 litres, que desenvolupava 492 CV i 580 Nm de parell, el Diable podia accelerar de 0 a 100 km/h en uns 4,5 segons, establint un nou rècord de velocitat per als cotxes de carretera, en assolir els 337 km/h al circuit de Nardò. El xassís tubular, la carrosseria d’alumini i acer amb insercions de fibra de carboni –utilitzades per primera vegada en un cotxe de sèrie– i la sofisticada suspensió dotaven el Diable d’una dinàmica de conducció sense precedents. Per primera vegada, un Lamborghini combinava un rendiment excepcional i un confort innovador, amb seients ajustables, elevallunes elèctrics i sistema de so Alpine – oferint luxe, disseny i potència sense concessions.

Al llarg dels seus onze anys de producció, el Diable va evolucionar en diverses versions. El 1993, el model VT va introduir per primera vegada la tracció total en un superesportiu Lamborghini, cosa que es convertiria en una característica típica de tots els motors V12, garantint una major estabilitat i seguretat en la conducció. Aquell mateix any, el model SE30 va celebrar el 30è aniversari de l’empresa amb un motor potenciat a 525 CV, que va arribar a assolir els 596 CV a la versió Jota, mentre que el VT Roadster del 1995 va aplanar el camí per als Lamborghini V12 descapotables.

El 1998, amb l’adquisició de Lamborghini per part d’Audi, el Diable va patir un important redisseny: això va marcar l’arribada dels fars fixos en lloc dels tradicionals escamotejables, l’ABS i el V12 amb una cilindrada augmentada a 6 litres. Est va ser el començament d’una nova fase estilística i d’enginyeria per a Lamborghini. El SV personificava la màxima expressió del rendiment: el GT de 1999 va portar el V12 a 575 CV, permetent assolir una velocitat màxima de 338 km/h, mentre que el VT 6.0 i el 6.0 ES van representar l’evolució final amb el disseny de Luc Donckerwolke, el primer dissenyador en cap de l’empresa. Alhora, el Diable va obrir les portes a les competicions oficials: el 1996 es va llançar el campionat monomarca Super Sport Trophy per al Diable SV-R, amb 32 unitats produïdes, cosa que va suposar el primer programa de carreres directament vinculat a la marca. D’aquesta experiència van sorgir dos prototips ultraexclusius del Diable GT1 Stradale, autèntics bancs de proves de competició amb 655 CV, així com el Diable GT-R: la versió de pista del GT, fabricada en 40+1 unitats i que va competir tant al campionat japonès JGTC com a diverses sèries de GT europees.

La influència del Diable es va estendre més enllà de la carretera. Amb una presència constant en pel·lícules, videojocs i programes de televisió, va captivar Hollywood amb papers protagonistes: des del model vermell conduït per Jim Carrey a Dumb and Dumber (1994), fins a les seves aparicions a Herida Oberta (2001) o Mor un altre dia (2002), passant per les sèries de televisió. Ha estat una icona als videojocs de la franquícia Need for Speed ​​des de la dècada de 1990, mentre que en un famós anunci de 1996 apareix al costat de la top model Cindy Crawford. També se li ret homenatge a la música: al videoclip de Jamiroquai per a Cosmic Girl es va convertir en un símbol pop per a tota una generació. Celebritats com Jay Leno, Mike Tyson, Dennis Rodman, Jay Kay, Rod Stewart, Nicolas Cage, Troy Corser i Mario Andretti ho van triar, confirmant-se com un símbol d’estatus mundial i el cotxe de somni.

Amb més de 60 colors disponibles, 40 dels quals es podien personalitzar, aquest superesportiu de Lamborghini es va avançar a la filosofia “Ad Personam”. El vermell va ser el color més popular, amb més de 550 unitats. Amb 2903 unitats produïdes, el Diable no només va establir un rècord històric de vendes per a Lamborghini fins al 2001, sinó que també va contribuir a reforçar la reputació mundial de la marca, obrint les portes a una nova era de creixement internacional.

El 2023, al Pebble Beach Concours d’Elegance, un Diable SE30 de 1994 es va guanyar un lloc al podi, demostrant el seu atractiu atemporal. El valor del Diable no deixa d’augmentar, especialment el de les edicions especials i les versions més personalitzades. Això es reflecteix en la forta tendència a l’alça de les sol·licituds de restauració i certificats d’autenticitat al Lamborghini Polo Storico, així com en l’augment de la demanda i el valor a les subhastes internacionals.

Quan es va interrompre la producció el 2001, el Diable no va tancar un cicle, sinó que va marcar el començament d’una nova era. A més de redefinir el concepte de superesportiu, va aplanar el camí per a tots els models posteriors de Lamborghini. Avui dia, gràcies al treball de Lamborghini Polo Storico i al creixent interès dels col·leccionistes, el Diable juga cada cop més un paper protagonista en el diàleg entre el passat i el futur. Trenta-cinc anys després del seu debut continua sent un símbol de rendiment extrem, estil atemporal i innovació tècnica. Un llegat que pertany a tots els entusiastes de Lamborghini.