L’E-PEDAL DE L’NISSAN LEAF: ESTALVIA ENERGIA SENSE UTILITZAR EL PEDAL DE L’FRE
El Nissan Leaf disposa d’un innovador pedal d’accelerador anomenat e-Pedal, que permet prescindir de l’ús dels frens en la majoria de situacions a què ens enfrontem en el trànsit.
El Nissan Leaf és un cotxe d’última generació en el que a tecnologies innovadores es refereix. Tant és així, que incorpora un dels sistemes menys comuns però més eficients entre els cotxes de mobilitat sostenible. Parlem de l’e-Pedal, una tecnologia que simplifica la vida del conductor al mateix temps que millora l’eficiència del vehicle (augmenta la seva autonomia). Però, què és això de l’E-Pedal? En resum, és un sistema que permet conduir utilitzant un únic pedal en la majoria de situacions.
Com hem dit, la segona generació del Nissan Leaf destaca per la seva gran dotació tecnològica. A més de l’e-Pedal, el Nissan LEAF disposa d’un assistent d’aparcament autònom (ProPilot Park) i un sistema de conducció semiautònoma (Nissan ProPilot: el 80% dels Nissan LEAF venuts a Espanya incorporava aquest sistema) que, gràcies al seu control de creuer adaptatiu, permet circular amb un alt grau de conducció autònoma en diverses situacions (embussos, autopistes …).
Com funciona l’e-Pedal?
Per activar l’e-Pedal del nou Nissan Leaf només cal prémer un botó. A partir d’aquest moment, l’accelerador del cotxe adquireix una nova dimensió: podràs accelerar i desaccelerar utilitzant únicament el pedal dret. El sistema augmenta en gran mesura la retenció del motor elèctric, que passa a funcionar com un generador i recupera energia, a l’alleujar la pressió sobre el mateix. Això vol dir que quan nosaltres deceleramos, el cotxe frena per si sol.
Les 5 funcions de l’E-Pedal
Es podria dir per tant que l’e-Pedal del nou Nissan Leaf és un pedal multifunció. Aquestes són les diferents tasques que pot realitzar:
Acceleració: com en qualsevol cotxe tradicional, l’e-Pedal incrementa la velocitat del vehicle en aplicar força sobre el mateix.
Desacceleració: en disminuir la pressió sobre l’e-Pedal, el Nissan Leaf decelera a un ritme molt superior al que ho faria en qualsevol altre cotxe. El nivell de retenció del cotxe seria similar (o fins i tot superior) al d’una motocicleta.
Millorar l’autonomia del cotxe: la retenció que provoca l’e-Pedal en deixar anar l’accelerador té una doble funció: disminuir la marxa i recuperar energia elèctrica en les frenades. Aquesta segona funció és clau per millorar l’autonomia del cotxe mentre circulem, ja que cada vegada que alleugem pressió de l’accelerador, la bateria acumula energia elèctrica.
Detenció del vehicle: si a més volguéssim aturar el cotxe per complet, no caldria fer servir el fre com de costum, n’hi hauria prou amb aixecar al complet el peu de l’accelerador.
Frenada automàtica en costa: durant la detenció tampoc seria necessari mantenir la pressió sobre el pedal dret, ja que l’e-Pedal manté al vehicle estàtic sense necessitat de realitzar cap acció.
Com treure-li el màxim partit a l’e-Pedal
Per treure-li el màxim partit a aquest sistema convé que practiques una conducció amb altes dosis d’anticipació: si per exemple veus un semàfor a la llunyania, convé començar a perdre velocitat amb la major anticipació possible. Això et permetrà aixecar el peu de l’accelerador de forma progressiva i no et caldrà fer servir el fre, així que regenerarás energia que passarà a la bateria -augmentant així al autonomia- i estalviaràs treball als frens convencionals, que duraran molt més.
La clau està en l’anticipació. Convé que t’anticipis a tot el que passa al teu voltant, d’aquesta manera et resultarà més senzill fer servir l’e-Pedal amb suavitat i treure-li partit a les seves possibilitats, que són moltes, entre elles la seguretat.
De moment, l’e-Pedal de Nissan no substitueix el pedal del fre, que segueix estant aquí, perquè el conductor l’utilitzi com en qualsevol cotxe convencional. Però l’e-Pedal sí que permet a moltes situacions de trànsit simplificar la conducció en no haver de recórrer al pedal del fre. I amb els avantatges afegits de major energia recuperada per al sistema elèctric, el que repercuteix en l’autonomia … i un menor desgast dels discos i pastilles del sistema de frens convencional.
En definitiva, una tecnologia que fa que el vehicle elèctric més venut a Espanya ia Europa, no sigui només un cotxe elèctric, sinó que incorpora elements que li permeten també liderar la carrera per la tecnologia aplicada a la seguretat viària. És un clar exemple de l’objectiu compartit per moltes institucions i empreses, entre elles Nissan, de zero emissions, zero accidents.



