LES CAMPANYES DE TRÀNSIT AMABLES SÓN MÉS EFECTIVES, SEGONS FUNDACIÓ MAPFRE

L’estudi assenyala que veure imatges explícites a les campanyes dures generen pics emocionals molt alts.

L’informe titulat “Avaluació de les campanyes de trànsit i seguretat”, presentat per Fundació MAPFRE, soci estratègic de Faconauto, i Bitbrain, destaca que alguns dels elements presents a certes campanyes de trànsit que mostren imatges violentes i esquinçadores, no resulten tan necessàries ni efectives com es creu per fomentar conductes responsables al volant.

L’objectiu de l’estudi és mesurar, mitjançant una combinació de tècniques de neuromàrqueting i enquestes en profunditat, l’impacte que les campanyes de trànsit tenen a nivell conscient i inconscient a la societat. Aquest aspecte és crucial perquè les accions que les persones prenen estan majoritàriament influenciades per les reaccions inconscients del cervell.

CONSCIENCIACIÓ DELS CONDUCTORS
D’aquesta manera, l’informe assenyala que veure campanyes de seguretat viària de qualsevol tipus fa que les persones augmentin la seva percepció de perill davant de comportaments imprudents al volant, sense ser-ne conscients. En el cas de les campanyes amables, aquest augment és del 6,6%, mentre que a les campanyes dures és del 5,7%. En tots dos casos, això contribueix a fer que els conductors adoptin una actitud més responsable, encara que no siguin plenament conscients dels motius.

L’explicació rau en el fet que les imatges explícites a les campanyes dures generen pics emocionals molt alts. Com a resultat, les persones tendeixen a rebutjar identificar-se amb aquestes imatges i són més propenses a pensar que encara que podrien ser víctimes d’un accident, aquest no seria culpa seva.

De fet, l’estudi mostra que quan s’inclou una imatge punyent, s’aconsegueix un pic d’impacte, ia partir d’aquell moment, el cervell aixeca barreres cognitives que filtren l’efecte de les altres imatges explícites i en redueixen l’impacte emocional. En canvi, les persones perceben les campanyes amables com a recomanacions constructives i accepten que allò que veuen pot ser útil a nivell personal, allò que les fa més efectives.

L?estudi va analitzar l?impacte emocional de 24 campanyes de trànsit diferents. Els resultats van revelar les respostes emocionals positives i negatives generades pels estímuls, així com les respostes cognitives relacionades amb l’atenció, la connexió, la retenció en la memòria i l’interès visual. També es va destacar que tant les campanyes amables com les dures van generar nivells de resposta emocional que van superar en més del 15% les campanyes de publicitat tradicional.

Els experts coincideixen que no cal estressar la societat amb campanyes dures que provoquin reaccions negatives conscients, sinó que també es poden optar per campanyes amables o informatives que no generin rebuig. S’esmenta que fins i tot una campanya amb un personatge famós va tenir resultats un 25% superiors a la mitjana en termes de rellevància, impacte i activació, ja que l’efecte d’anticipació al cervell és una poderosa eina en aquest tipus de campanyes, on el cervell tendeix a anticipar-se quan té pistes del que podria passar, resultant en una reacció tan o més potent que l’experiència real.