LES MATRICULACIONS DE LCV CREIXEN UN 6,6% EL 2025
Arval va reunir a Madrid líders del sector de la mobilitat professional, fabricants i experts en flotes per debatre sobre els reptes i oportunitats del vehicle comercial lleuger (LCV) en el context de la transició energètica. La trobada va posar sobre la taula una dada contundent: mentre el mercat de LCV creix un 6,6% anual, només el 2% del parc nacional disposa d’etiqueta ECO o ZERO, cosa que limita l’accés a les Zones de Baixes Emissions (ZBE).
El mercat s’accelera, però la transició encara va a dues velocitats
Segons dades de l’Arval Mobility Observatory, els LCV ja suposen el 15% del total de matriculacions, amb un creixement sostingut davant l’1,6% del conjunt del mercat. Set de cada deu unitats es venen a empreses, cosa que reflecteix el pes del canal professional en la renovació del parc.
Tot i això, l’edat mitjana dels vehicles industrials lleugers arriba als 14,7 anys, i un 35% supera els 20 anys d’antiguitat. Aquest envelliment impacta directament en la sinistralitat, que ha augmentat un 30%, i en la seguretat laboral: el 35% de les víctimes mortals en accidents de treball ho són per sinistres vials.
Regulació i electrificació: entre la necessitat i l’oportunitat
Els experts van coincidir que el marc regulador continua sent complex, amb més de 150 ZBE previstes a Espanya i normatives d’emissions que evolucionen amb rapidesa. Tot i que la nova Llei de Mobilitat Sostenible marca un avenç, només una de cada tres ciutats aplica plenament les restriccions.
Pel que fa a electrificació, persisteixen les barreres: manca de punts de recàrrega adequats per a furgonetes, percepció de cost elevat i limitació d’autonomia. Tot i així, el rènting emergeix com a palanca clau de transició, amb un parc on el 93% dels vehicles té menys de 5 anys.
Cinc tendències que marcaran el futur del LCV
Creixement sostingut del mercat professional.
Complexitat regulatòria i acceleració de les ZBE.
Electrificació progressiva i nous models de rènting.
Seguretat viària i renovació urgent del parc.
Dades, connectivitat i solucions de darrera milla.
La dada logística també impressiona: el 38% del trànsit urbà ja procedeix de la distribució de mercaderies, i el 33% de l’e-commerce implica lliuraments físics. La connectivitat i l’analítica de dades es perfilen com a claus per optimitzar rutes i reduir costos.
La taula rodona: fabricants, lloguer i distribució coincideixen
Al debat moderat per Beatriz Catalá, Directora de Màrqueting d’Arval, van intervenir Eduardo Dívar (Kia Espanya), Jonathan Lucena (Grup RMotion) i Carlos Fernández (Enterprise), que van coincidir que la transició cap al LCV elèctric exigeix educar, acompanyar i seduir el client.
“Cal seduir el client, no imposar-li el canvi. La mobilitat elèctrica ha de convèncer per eficiència i rendibilitat, no per obligació”, va afirmar Eduardo Dívar, Director General de Kia Espanya, que va presentar el nou Kia PV5 100% elèctric com a aposta estratègica de la marca.
“Els gestors de flotes necessiten suport, informació i seguretat. El rènting és la via natural per reduir risc i avançar en electrificació”, va subratllar Jonathan Lucena, Director de Flotes de Grup RMotion.
“La flexibilitat i els vehicles de substitució immediats són essencials: en el negoci del LCV, parar no és una opció”, va afegir Carlos Fernández, director nacional de vendes d’Enterprise.
Durant la trobada també hi van participar Arantxa Hernando, Directora de Global Operations & Insurance d’Arval, i Karen Sánchez de la Rosa, Directora de Compres d’Eurofesa. Sánchez de la Rosa va destacar els reptes reals a què s’enfronten les empreses amb flotes industrials en la transició cap a la mobilitat elèctrica: “Els nostres tècnics treballen jornades intensives i necessitem solucions viables en autonomia i recàrrega, sense comprometre la productivitat”. Per la seva banda, Hernando va subratllar el paper d’Arval com a acompanyant en aquest procés: “El nostre objectiu és oferir dades, assessorament i flexibilitat perquè les companyies puguin avançar de manera segura cap a una mobilitat més sostenible”.
Arval, catalitzador del canvi
Arval va tancar la trobada reafirmant el seu paper com a facilitador de la mobilitat professional sostenible, amb solucions de rènting, subscripció flexible (MagiaFlex) i consultoria per a flotes que busquen adaptar-se a la nova normativa i millorar-ne l’eficiència operativa.
La companyia ja opera amb una flota elèctrica del 15% i creix a doble dígit al segment LCV.



