LES VENDES DE VO DE MÉS DE 10 ANYS AUGMENTEN 3 PUNTS EN EL QUE VA D’ANY

L’Associació Nacional de Comerciants de Vehicles (Ancove) recorda que la majoria dels vehicles més antics solen ser transferits per particulars, generalment pseudo professionals.

Al juliol es van vendre 156.910 turismes i tot terrenys d’ocasió (VO) a Espanya, fet que suposa un increment del 15,39% sobre el mateix mes de l’any anterior. L’augment de vendes de les unitats de segona mà s’ha concentrat novament en els vehicles més antics, que segueixen dominant el mercat.

Així, el 61,48% de les transferències de VO realitzades al juliol -96.471- van superar els 10 anys, incrementant les seves vendes un 21% respecte al mateix mes del 2016, sis punts per sobre de la mitjana del mercat (15,39% ). No obstant això, segueix despuntant la venda de les unitats més noves, de menys de 5 anys, que al juliol van sumar 35.594 (1 23,42% més que al juliol de 2016) i continua el descens dels VO de 5 a 10 anys, 24.845 unitats, amb una caiguda del 9,37%.

L’Associació Nacional de Comerciants de Vehicles (Ancove) apunta dos elements sobre el mercat d’ocasió de turismes que s’estan consolidant en el que va d’any: d’una banda, les vendes augmenten per sobre del que s’havia pronosticat a principis d’any i, per un altre, els vehicles més antics guanyen pes.

Respecte al primer, entre gener i juliol s’han venut 1.087.546 vehicles al mercat de segona mà de turisme i 4X4, un 11,32% més que en el mateix període de l’any passat. Ancove va considerar al gener que en el conjunt de l’any, les vendes del mercat de VO augmentarien un 6%, de manera que es constata que està tenint un millor comportament de l’esperat.

Sobre l’antiguitat, Ancove ressalta que el mercat està sustentat per les unitats més velles. Entre gener i juliol, es van transferir 644.853 VO amb més de deu anys, un creixement del 16,83% respecte al mateix període de 2016 (enfront del 11,32% de mitjana del mercat) i ja suma el 59,3% del total del mercat de segona mà, davant del 56,5% del mateix període de l’any passat, gairebé tres punts percentuals més.

L’associació de comerciants recorda que les unitats més velles solen ser venudes principalment per particulars. Al juliol, el 64,89% dels vehicles de més de 10 anys són registrats a la DGT com transaccions entre particulars, enfront del 34,11% que es canalitza a través d’empreses o RAC.

Ancove alerta sobre el risc que implica el mercat paral·lel dels particulars, fora dels canals legals dels comerciants, ja que en la majoria dels casos, les vendes són realitzades per pseudo professionals que es dediquen a la revenda de turismes que, a diferència dels vehicles venuts pels comerciants, no tenen garantia legal. A més, aquests pseudo professionals incompleixen les obligacions legals i fiscals a què estan sotmesos els comerciants de vehicles.

“En Ancove estem molt preocupats davant el fet que prop de la meitat del mercat de vehicles d’ocasió a Espanya -el 46% al juliol- estigui fora del control legal. En cap cas ens oposem a les vendes entre particulars, però segons anàlisis realitzades per la nostra associació, almenys el 90% per cent dels vehicles que venen els particulars són en realitat comercialitzats per pseudo professionals. Molts d’aquests vehicles de vegades pateixen d’irregularitats com no tenir la ITV al dia i, fins i tot, tenir pendents multes i altres càrregues fiscals, fins i tot hem detectat casos de vehicles sobre els quals hi ha una ordre d’embargament. Des Ancove hem sol·licitat al Govern que afronti aquesta realitat i reguli un mercat paral·lel que augmenta els nivells de contaminació i d’inseguretat vial, ja que els cotxes no passen els controls als quals els sotmeten els comerciants “, declara Elías Iglesias, president de Ancove.

El model més venut al juliol va ser el Seat Ibiza amb 5.696 cotxes, seguit del Renault Megane amb 5.240 i el Volkswagen Golf, amb 5.141. Les exportacions tornen a baixar aquest mes, un 10,37%, de 7.070, mentre que les importacions augmenten un 25,28%, fins als 6.522 turismes i tot camins.