L’INTERÈS GLOBAL PELS VEHICLES ELÈCTRICS MOSTRA GRANS DIFERÈNCIES ENTRE REGIONS

L’autonomia de la bateria i la infraestructura de càrrega encapçalen la llista de preocupacions sobre els BEV.

El mercat global de vehicles elèctrics de bateria (BEV) es divideix en dos grups diferents. A la Xina, una de les potències més fortes dins del sector automotriu, la intenció de compra de vehicles BEV és molt alta, amb gairebé tots els consumidors considerant “molt” o “significativament” probable adquirir un BEV. Tot i això, als Estats Units i Europa, l’interès a curt termini als BEV s’ha estancat, segons apunta l’Enquesta Internacional sobre l’Opinió del Consumidor de Vehicles Elèctrics 2024 d’AlixPartners.

L’estudi, realitzat entre finals de març i principis d’abril, indica que tot i que la perspectiva global a llarg termini per als BEV continua sent positiva, el camí cap a un creixement significatiu ha pres girs crítics des de la darrera enquesta realitzada el 2021. Les condicions per a l’expansió internacional de les marques xineses de vehicles elèctrics semblen estar millorant, i els vehicles híbrids endollables (PHEV) estan guanyant popularitat als EUA i altres mercats clau, ja que els compradors de BEV i PHEV tendeixen a superposar-se.

Els fabricants xinesos de BEV, després d’anys de proves al mercat local, estan preparant la seva expansió internacional. Entre el 47% i el 71% dels enquestats, (consumidors en mercats madurs incloent Alemanya, els EUA i el Japó), van afirmar conèixer almenys una marca xinesa, sent BYD la més reconeguda. Molts, incloent-hi el 73% als EUA, considerarien comprar un BEV xinès si el vehicle té un preu un 20% més baix que un BEV similar de fabricants no xinesos.

“La Xina clarament lidera la carrera global de vehicles elèctrics”, va dir Mark Wakefield, codirector global de la Pràctica Automotriu i Industrial d’AlixPartners. “El país asiàtic ara opera com un mercat consolidat de BEV, amb consumidors que veuen els BEV com una elecció natural. Això és degut a diversos factors, incloent un ecosistema ben desenvolupat de càrrega i vehicles atractius i tecnològics definits per programari. En canvi, els mercats dels EUA i Europa encara satisfan majoritàriament els primers adoptants de BEV”.

EL MAJOR CREIXEMENT, A LA XINA
L’enquesta d’AlixPartners, la tercera del seu tipus, va incloure 9.000 enquestats a vuit mercats que representen més del 80% de les vendes globals de BEV. L’estudi va avaluar l’interès general en BEV i PHEV, la sensibilitat al preu, i la consciència i la consideració global de les marques d’automòbils xineses.

Les respostes mostren un creixement estancat de l’interès en els BEV purs als EUA i Europa en comparació dels resultats del 2021. El percentatge d’enquestats el 2024 que considera “molt” o “moderadament” probable comprar un BEV, es va mantenir pla en comparació del 2021 als EUA en un 35%. A Europa, aquest número va augmentar només un punt percentual, a 43%. Això es compara amb el creixement a la Xina, on el 97% dels enquestats al nou sondeig considera “molt” o “moderadament” probable adquirir un BEV, davant del 85% el 2021.

L’autonomia de la bateria i la infraestructura de càrrega (totes dues en un 43%) encapçalen la llista de preocupacions sobre els BEV als EUA a l’enquesta d’aquest any, seguides pel temps que pren carregar (38%) i els costos de propietat/arrendament (33%). Els dubtes sobre la viabilitat de la càrrega a la llar van augmentar notablement, incrementant-se al 27% des del 19% el 2021. Els enquestats a la Xina estan menys preocupats per la infraestructura de càrrega.

Aquestes preocupacions han portat els potencials compradors de BEV als EUA a interessar-se més als PHEV, que combinen una bateria i un motor de combustió interna com a alternativa adequada. Entre els enquestats als EUA que consideren “molt” o “moderadament” probable un BEV, el 83% està més interessat en un PHEV com el proper vehicle.

“Als EUA i Europa, els compradors interessats en BEV estan dirigint el seu interès cap als PHEV, veient-los com un substitut legítim per satisfer necessitats a curt termini i abordar les preocupacions de càrrega i autonomia”, afirma Arun Kumar, codirector global de la Pràctica de Mobilitat Avançada a AlixPartners.

“Aquest canvi a la preferència presenta un desafiament monumental per als fabricants d’automòbils tradicionals, proveïdors i distribuïdors mentre despleguen recursos per competir en la transició cap als BEV”.

“Hi ha poc marge per a l’error, especialment mentre les marques xineses avancen agressivament en mercats domèstics i internacionals”, afegeix.

L’estudi va trobar que els PHEV aborden dos dels reptes més prominents que enfronten els possibles compradors de BEV: la càrrega i l’autonomia. L’estudi indica que l’atractiu dels PHEV disminuirà a llarg termini, amb el 85% dels propietaris de PHEV a nivell internacional dient que considerarien seriosament un BEV per a 2035.

ALTRES TROBALLES
Les marques xineses de BEV enfrontaran desafiaments de reconeixement als EUA Encara que el preu podria ser un gran factor a favor dels BEV xinesos, els consumidors nord-americans serien reticents a comprar a causa de diverses preocupacions, incloent-hi la fiabilitat, el servei i la imatge de la marca; percepcions que han estat superades a la Xina. Les marques de vehicles elèctrics xinesos ara són vistes com a madures i els seus productes són competitius, no simplement opcions de baix cost.

La lleialtat als BEV és alta entre els propietaris a nivell internacional. Un 83% d’aquests mateixos propietaris consideren “molt” o “moderadament” probable comprar un altre BEV, en comparació del 75% a l’enquesta del 2021.

Dels propietaris de vehicles de combustió interna enquestats, només el 27% és probable que la seva propera compra sigui un BEV, una disminució del 28% davant l’enquesta del 2021.