L’SPA DELS COTXES

Situat en els tallers de pintura de la factoria de SEAT, a Martorell, aquest exclusiu ‘spa’ té des d’un circuit de banys a cabines amb raigs a pressió. En ell, cada cotxe se sotmet a les cures de 1.100 treballadors i 200 robots durant 6 hores. 9 banys preparen la carrosseria i la protegeixen de la corrosió. Sobre el xassís es polvoritzen, a pressió, 2,5 kg d’esmalt. Amb més de 50.500 fotografies, un scanner garanteix la qualitat de l’acabat.

Balneari, cabines amb raigs a pressió, sauna i tractaments de tot tipus … Compte amb cada un dels serveis propis dels spas més exclusius. L’única diferència és que aquest és per a cotxes i està en els tallers 2B, 4 i 5 de la factoria de SEAT, a Martorell (Barcelona). Durant 6 hores, cada carrosseria se sotmet a tot un ritual de bellesa a la zona de pintures per garantir que quan surti a rodar, ho faci amb el seu millor color.

Un circuit termal al taller. El ritual comença a la zona de banys, un espai de més de 51.500 m2 i amb 314 treballadors i 32 robots a el servei de cada automòbil. Aquí li esperen 9 rentats per immersió, alternats amb altres 5 per aspersió, a més de l’aplicació de massilles. “Així aconseguim protegir la carrosseria de la corrosió i eliminar el risc de filtració d’aigua i fins i tot de sorolls, a força d’esprais insonoritzants”, explica Javier Pérez, responsable de Pintures de SEAT.

Com en les saunes finlandeses. No hi ha cap tractament a què se sotmeti el cotxe, tant a la zona de banys com en les altres àrees d’aquest peculiar spa, que no acabi amb l’assecat i la fixació. És per això que els forns són clau. Hi ha 6 a llarg de tot el procés de pintura. “Cada fase exigeix ​​una temperatura, d’entre 45 i 180 graus, i també un temps molt determinat, que oscil·la entre els 30 i els 35 minuts”, detalla Pérez.

El ritual de color. I ara ja sí, el cotxe està a punt per entrar al taller 5: 119.500 m2, 587 treballadors i 175 robots dedicats única i exclusivament a embellir la carrosseria. El primer és escollir el to entre una àmplia paleta. “Els colors són cada vegada més sofisticats i la personalització s’imposa com una clara tendència”, comenta Jordi Font, de l’departament de Color & Trim de SEAT. El Arona, per exemple, té més de 68 combinacions possibles i per al nou León tampoc és fàcil decidir-se entre tons tan exclusius com el gris Magnetic, els vermells Desire o Emoció, el blanc Nevada, el blau Mistery, o el negre Midnight.

Pinturoterapia. Així com en els altres spas s’usa el poder dels dolls d’aigua a pressió com a teràpia, aquí el que s’utilitza és pintura. Concretament, 2 quilos i mig d’esmalt per cada cotxe. Es fa en cabines escrupolosament preparades per a això, amb un sistema de ventilació que impedeix que entre la més mínima mota de pols, i a una temperatura d’entre 21 i 25 graus. En elles, 84 robots s’encarreguen de polvoritzar el color. En total apliquen set capes, fines com un cabell però alhora tan resistents com una roca. “El que busquem és aconseguir un aspecte visual excel·lent i alhora molt durador en el temps”, assegura el responsable de Pintures.

<
Cromoteràpia antimpurezas. És l’últim dels tractaments, el que comprova que tots els altres han funcionat a la perfecció. Sota una llum rogenca, el vehicle llisca a través del scanner. Són 43 segons durant els quals es treuen ni més ni menys que 50.568 fotografies. Hi ha 28 càmeres que capturen 42 imatges per segon. Tot per revisar a l’mil·límetre la carrosseria i comprovar que no hi ha cap impuresa o imperfecció. Després de passar per l’spa dels cotxes, aquests estan preparats per sortir a rodar amb el seu millor color.