MÉS DE 20 ANYS DE TECNOLOGIA HÍBRIDA HONDA
L’Honda Insight va ser el primer automòbil híbrid que es va comercialitzar a Europa el 1999. El 2002, amb l’arribada de l’Civic IMA, Honda va introduir la tecnologia híbrida en una plataforma ja existent. La segona generació de l’Insight, el 2009, tenia com a objectiu la democratització dels híbrids. En l’actualitat, l’Honda NSX compta amb motorització híbrida de tres motors. Al mercat espanyol, Honda comercialitza el CR-V Hybrid i aquest mateix any llançarà el nou Jazz Hybrid.
5000/5000Límit de caràcters: 5000TRADUEIX ELS 5000 SEGÜENTS”En 2022 tots els principals models d’automòbils Honda a Europa comptaran amb versions electrificades”. Aquesta recent declaració ha accelerat l’estratègia “Visió Elèctrica” d’Honda, però l’aposta d’Honda per l’electrificació ve de molt enrere, allà per 1988. Aquell any va començar el desenvolupament de l’Honda EV Plus. Primer elèctric d’Honda, l’EV Plus es va desenvolupar durant nou anys i es va comercialitzar durant des de 1997 a 1999 a règim de “leasing”. L’acceptació de l’cotxe elèctric en aquells dies era molt limitada, però en paral·lel a l’EV Plus, Honda va treballar en una solució amb el millor de l’elèctric i el millor de el motor de combustió, l’automòbil híbrid.
Any 1999. Honda Insight, el primer automòbil híbrid a Europa
El mateix any en què desapareixia l’EV Plus, Honda desvetllava el Fona Hybrid VV Concept, dotat d’un motor elèctric integrat (Integrated Motor Assist, IMA) que complementava a el motor de combustió. Aquell concepte VV deixava entreveure la versió final de producció del primer automòbil híbrid d’Honda, l’Honda Insight.
Honda va apostar per la internacionalització, de manera el 1999 l’Insight es va convertir en el primer automòbil híbrid que es va posar a la venda tant a Europa com als Estats Units. El Insight tenia el format idoni per aconseguir una elevada eficiència, com eren una carrosseria coupé de dues portes que destacava per un coeficient aerodinàmic Cx de 0,25, tot rècord entre els cotxes de producció. Tot i comptar amb dos motors i una bateria extra, l’Insight era lleuger, no arribava als 900 quilograms en cap de les seves dues configuracions mecàniques, ja que podia comptar amb un canvi automàtic CVT o una transmissió manual convencional, amb embragatge i cinc marxes. El motor elèctric situat entre el motor i el canvi auxiliava 1 tricilíndric de 1.0 litres en arrencada o acceleracions, millorant prestacions i consum. El posterior eslògan “Blue Skies for our children” -un cel blau per als nostres nens- estava ja present a Honda, a l’aplicar en els seus models la tecnologia més avançada per a millor ús de l’energia i cura de l’entorn.
2002. El popular Civic s’hibrida
La hibridació d’Honda es va consagrar a l’aplicar-se a el model de més èxit de la marca, el Civic, l’any 2002. Però va ser el 2004 quan Honda va introduir a Europa la nova tecnologia híbrida IMA incorporada en el popular model, i la marca ho va denominar Civic IMA.
I el 2006, amb un sistema IMA encara més eficient, també el Civic Hybrid fabricat al Japó va arribar a Europa. Resultava fàcil de distingir, per les seves llantes aerodinàmiques i disseny clàssic, enfront de l’futurista estil que va marcar el Civic 8a generació europeu, fabricat al Regne Unit. Gràcies a la carrosseria de tres volums, la seva pila de níquel-metall hidrur situada després dels respatllers del darrere no comprometia la capacitat de maleter.
En l’Honda Civic Hybrid, el motor amb doble bugia disposava d’un cilindre més que el de l’Insight, de manera que la cilindrada augmentava proporcionalment fins a 1,3 litres. El motor elèctric augmentava la seva potència dels 10 kW de l’Insight fins a 15 kW, de manera que la potència màxima combinada arribava als 115 cavalls. Només s’oferia amb canvi automàtic CVT i, gràcies al seu reduït consum urbà, aconseguia uns consums inferiors a l’Civic amb l’eficient motor dièsel 2.2 i-CTDi.
2009. L’Insight es fa berlina
També els híbrids de bateria tendeixen a créixer. En alguns mercats fora d’Europa l’Honda Accord ja havia ofert dues generacions de motoritzacions híbrides. Hi va haver d’esperar a la reinvenció de l’Honda Insight, en la seva segona generació, per disposar de berlines híbrides d’Honda a Europa.
El nom es va mantenir en aquesta segona generació, però el format de carrosseria va canviar per complet. Va passar d’un petit biplaça coupé a un cinc places, amb cinc portes i de generós maleter. Si bé es mantenia la cilindrada 1.3 de l’motor de gasolina d’el Civic híbrid i el seu canvi CVT, la potència elèctrica es mantenia en els 10 kW de el primer Insight. El compacte concepte IMA (Integrated Motor Assist), que intercala el motor elèctric entre el motor de gasolina i la transmissió, seguia mostrant-se com la solució òptima per preu i millora de consums. Funcions “Eco Assist” i unes manetes després del volant per emular una caixa del canvi de set marxes permetien el conductor tant maneres de conducció molt econòmics com més dinàmics.
2010. CR-Z, hereu del primer Insight
L’amor d’Honda per la competició i el cotxe esportiu va esquitxar també a l’híbrid. Es va materialitzar en el CR-Z, un petit esportiu coupé. Mantenia la hibridació IMA, amb motor elèctric de 10 kW (més endavant es va passar a 15 kW), acompanyat per un motor de gasolina de més cilindrada que en els seus predecessors, 1,5 litres. La propensió d’Honda a oferir una tipologia de conducció emocional per al conductor estava present en CR-Z.
D’una banda, el CR-Z oferia de nou un híbrid amb canvi manual, ara amb sis marxes, a part d’un CVT. De l’altra, una potència total de 124 CV i un pes que superava per poc els 1.200 kg, permetia una acceleració brillant, xifrada en 9 segons per passar de 0 a 100 km / h després de la seva última remodelació el 2013. Tot això amb un consum homologat propi d’un híbrid, 5 l / 100 km.
- Hibrido també per al Jazz, l’urbà més versàtil
Gràcies a un dipòsit de combustible sota el seient davanter, el volum afegit de la bateria amb prou feines resta capacitat útil quan el Jazz estrena hibridació. La segona generació de l’Jazz s’aplica de nou la tecnologia IMA, com en l’Insight. Un motor 1.3 amb una unitat elèctrica de 10 kW, que amb el canvi CVT s’adapta perfectament a l’ús urbà d’un automòbil lleuger (poc més d’una tona de pes) de menys de quatre metres de longitud.
- Clarity, un model i tres tecnologies: elèctric, híbrid o pila de combustible
Per primera vegada Honda crea un model susceptible de produir-sigui com elèctric de bateria, com híbrid endollable amb motor de combustió o amb pila de combustible d’hidrogen.
La variant híbrida de l’Clarity compta amb la possibilitat de recarregar la bateria en una presa elèctrica. Amb la bateria de ions de liti carregada pot recórrer 101 km segons homologació WLTP amb zero emissions, abans de recórrer al seu motor de combustió de 1.5 litres i funcionar com un híbrid combinant tots dos motors.
En el cas de l’Clarity Fuel Cell, és el primer en el seu gènere amb cinc places, gràcies a una pila de combustible tan compacta que tot el sistema de propulsió es pot allotjar sota el capó.
Les dues versions segueixen comercialitzant actualment als Estats Units, mentre que la versió elèctrica va deixar d’estar disponible a finals de 2019.
- NSX, l’electrificació de mite
Mentre se succeeixen generacions de Civic, Accord i Jazz híbrids en diferents zones de l’mercat mundial, Honda demostra que la hibridació pot adaptar-se a qualsevol utilització. Des d’un scooter, com el PCX Hybrid, a un superesportiu com la segona generació de l’icònic NSX. Amb un motor V6 3.5 acoblat a un motor elèctric per moure les rodes del darrere, més dos motors elèctrics en l’eix davanter, els enginyers d’Honda van aconseguir prestacions d’un V8 amb consums d’un quatre cilindres. Una implantació equivalent, però amb els eixos invertits, també estava disponible en una berlina de luxe anomenada Acura RLX comercialitzada a Amèrica de Nord. Una configuració híbrida batejada com SH-AWD, de Sport Hybrid All-Wheel-Drive.
- Tres tipologies híbrides
Honda ha preparat fins a tres configuracions híbrides per afrontar la dècada dels 20. Al costat de l’SH-AWD de l’NSX es van dissenyar els sistemes anomenats i-DCD (intelligent Dual-Clutch Drive) i i-MMD (intelligent Multi-Mode Drive).
La hibridació a Honda està present a tot el món. El sistema i-DCD s’ha aplicat a models principalment destinats a l’mercat japonès, com l’Honda Grace, l’Honda Freed, o com l’anterior Honda Jazz (denominat Fit fora d’Europa) en la seva tercera generació. Empren i-MMD models com el Honda Accord, l’Honda Odyssey o el Fona StepWagon Spada, així com altres sota la marca Acura, com el RLX, completant el catàleg mundial d’híbrids d’Honda.
CR-V Hybrid i Jazz a Espanya
En l’actualitat, el CR-V Hybrid que Honda comercialitza a Espanya des de 2019 empra la tecnologia intelligent Multi-Mode Drive (i-MMD).
El sistema i-MMD compta amb dos motors elèctrics. Un dels motors actua com a generador i un altre com a impulsor i es combina amb un eficient motor de gasolina de cicle Atkinson, una bateria de ions de liti i una transmissió d’engranatges fixos. D’aquesta manera pot funcionar com a pur elèctric (Electric Drive) gràcies a la bateria de ions de liti, només amb el motor de combustió (cerca Drive) o combinant tèrmic i elèctric (Hybrid Drive).
En el cas de l’CR-V Hybrid la tecnologia híbrida i-MMD va acompanyada d’un motor de gasolina de 2.0 litres que ofereix una potència màxima de 184 CV i pot combinar-se amb tracció davantera o tracció total.
Durant els propers mesos, sota aquest mateix concepte, arribarà a el mercat espanyol la nova generació de l’Jazz. El Jazz utilitza el mateix sistema híbrid i-MMD, adaptat a una motorització de 1.5 litres combinada amb dos motors elèctrics (generador i impulsor).
Batejada com e: HEV, la tecnologia híbrida de el nou Jazz s’ha desenvolupat per oferir una combinació excepcional entre alt nivell de rendiment i eficiència, amb una potència de 80kW (109 CV), un consum de 4,5 l / 100 km i unes emissions de CO2 des de 102 g / km (WLTP).
La tecnologia híbrida i-MMD estarà també disponible al model Crosstar que, amb el mateix conjunt propulsor, ofereix un consum de 4,8 l / 100 km i unes emissions de CO2 des de 110 g / km (WLTP), en una carrosseria d’estil SUV.
Tecnologia híbrida endollable PHEV
La tecnologia híbrida PHEV d’Honda està disponible en alguns models d’Estats Units i el Japó. A Europa, però, Honda segueix apostant per la hibridació convencional, que pot repostarse com qualsevol altre automòbil de combustió, i no requereix un canvi d’hàbits pel que fa a la càrrega, en un moment en què les infraestructures en el continent són encara limitades.
Híbrids sense terres rares
Des 2016 els nous motors elèctrics dels híbrids d’Honda no empren terres rares. A l’prescindir d’aquests elements -concretament disprosi o terbio-, localitzats majoritàriament a la Xina, els imants d’aquests motors són més lleugers. Els potents imants empleats són de neodimi -una altra terra rarament, element químic de què pot trobar-se un subministrament més fàcil, a Amèrica o Austràlia.