Només el 13% dels turismes d’ocasió venuts el 2025 tindran via lliure per circular per les ciutats

Els models amb etiqueta ECO arribaran a una quota de gairebé el 10% de les vendes, mentre que els ZERO suposaran una mica més del 3% en un mercat que se situarà en els 2,2 milions d’unitats, ia un 4% per sobre dels nivells prepandèmia. que explica la majoria de vendes amb etiqueta C.

Només el 13% dels turismes d’ocasió venuts el 2025 tindran via lliure per circular per les ciutats. En concret, els models amb etiqueta ECO arribaran a una quota de gairebé el 10%, mentre que els ZERO suposaran una mica més del 3%, segons les previsions de MSI per a GANVAM presentades.
Aquestes dades -donades a conèixer a la V edició de la jornada Espai VO que la patronal del sector ha celebrat a la seu de CEOE reunint més d’un centenar d’empresaris- posen de manifest com el preu continua sent el factor decisiu a l’hora d’efectuar la compra d’un vehicle, davant de factors com la seguretat o el consum.

En aquest sentit, i encara que, segons dades de coches.net per a GANVAM després d’analitzar una mostra de més de 3.000 persones, un terç dels compradors busca activament models amb etiqueta ECO i Zero, el pressupost de compra per a un VO se situa en els 12.590 euros, un 15% menys que l’any passat, cosa que explica la majoria de l’any passat.

De fet, aquests turismes amb etiqueta C, és a dir, vehicles de benzina del 2006 en endavant i els dièsel amb matrícula posterior al 2014, concentraran un 65,6% del total de les vendes a tancament d’exercici, davant del 65,2% de l’any passat, segons les xifres de MSI per a GANVAM.

Gràfic 1: Pes mercat de turismes + 4X4 de VO per etiquetes

 

Font: MSI per a GANVAM

En aquest escenari d’hipersensibilitat al preu, i en un moment en què el vehicle nou s’allunya cada cop més de les rendes mitjanes, no és estrany que les marques xineses -caracteritzades per la seva oferta assequible- captin l’atenció de set de cada deu compradors, sent una opció innovadora i fiable per al 25% dels espanyols.

En aquest context, en què l’edat mitjana del parc supera amb escreix els 14 anys, les xifres evidencien la necessitat de posar en marxa polítiques eficaces per accelerar la renovació del parc i la consecució d’objectius mediambientals. És per això que des de la patronal de distribuïdors s’insisteix en la necessitat de posar en marxa un pla eficaç d’aferrissament que, amb ajudes directes, gestió centralitzada i respectant el principi de neutralitat tecnològica, inclogui també incentius a la compra d’usats de fins a cinc anys.

Aquesta necessitat de suport públic es fa encara més evident si es té en compte que, segons les dades de cotxes.net per a GANVAM presentades avui, set de cada deu compradors reconeixen que canviarien de cotxe si hi hagués incentius als vehicles d’ocasió de fins a cinc anys.

Gràfic 2: Influència de les ajudes a la compra

 

Font: cotxes.net per a GANVAM

D’altra banda, si tenim en compte que el parc espanyol emet de mitjana 133 grams per quilòmetre, les emissions de CO2 que registraran els turismes de fins a cinc anys se situaran a l’entorn dels 106 grams per quilòmetre al tancament del 2025, una dada que posa de manifest l’impacte que l’usat jove tindria com a sola la demanda de la jove.