PER gustos, COLORS

,

El blanc és el color de cotxe més triat a tot el món, seguit del negre i del gris. A l’Índia no hi ha pràcticament vehicles negres mentre que als països mediterranis el vermell funciona especialment bé. La climatologia, gustos i supersticions influeixen en l’elecció del color.

El sector de l’automòbil viu una constant revolució des de la mobilitat elèctrica fins a la digitalització, però hi ha un moment especial en la compra d’un vehicle que no canvia: triar el color del nostre futur cotxe. Però ¿què hi ha darrere d’aquesta elecció que cada dia realitzen milers de clients a tot el món?
El blanc guanya: és el rei a nivell mundial, segons les dades de Axalta Coating Systems. Un 39% dels conductors es decanta per aquest color, que encapçala el rànquing per setè any consecutiu. Les dades coincideixen amb els de SEAT, els clients opten majoritàriament pel blanc.

Però el domini d’aquesta tonalitat és diferent segons la regió. A Àsia, per exemple, aquest color arrasa. Sis de cada deu cotxes que es venen a la Xina són blancs. En canvi, a Europa i als Estats Units la seva quota ronda el 25%, segons Axalta.

En el cas de SEAT, en els deu principals mercats de la marca el blanc també s’imposa, amb una excepció: Holanda, on regnen el gris i el negre. La major quota del blanc en els principals mercats de SEAT es la porta Espanya, amb un 45% de les vendes.

“És un color net, versàtil i que en països amb molta lluminositat i calor a l’estiu reflecteix la llum del sol, com les cases de les illes mediterrànies, que són blanques i ajuda a un millor benestar, raona Jordi Font, del departament de Color & Trim de SEAT.

El negre i el gris, darrere: el negre és el segon color a nivell mundial, amb un 16% de quota. Però de nou les diferències per països són molt significatives. Al Japó el 22% dels vehicles són d’aquesta tonalitat, mentre que l’Índia és pràcticament inexistent, en part per la creença que el negre concentra més calor. En SEAT, és especialment popular a Algèria i Holanda. En canvi, a Mèxic el negre baixa fins a la sisena posició de la llista. I com a curiositat, es tracta d’un color prohibit oficialment a Turkmenistan, per associar-lo a la mala sort.

En el cas del gris, un 11% dels clients a nivell mundial ho trien, empatat amb el plata, segons Axalta. Aquest últim és especialment popular a l’Índia, amb un 30% de quota. A l’altre extrem, només un 6% dels clients xinesos opten pel color plata. Per SEAT, el gris és la segona tonalitat més popular en països com Alemanya, Espanya, el Regne Unit, França, Itàlia, Àustria i Suïssa.

“Hi ha molts factors que expliquen les diferències entre regions. Des de la climatologia a colors que s’associen amb bona o mala sort, passant per països on el cotxe és encara un símbol d’estatus i per tant els clients opten per colors més elegants. És per això que vam dissenyar formulacions complexes per donar-li un valor més al client per escollir un color perfecte per a la seva forma de ser. No podem oblidar que el client escull el model i el color, sempre per aquest ordre “, raona Jordi Font de SEAT.

Vermell mediterrani: fora del podi, les particularitats de cada regió són encara més evidents. Per exemple, a Europa i Estats Units, el blau ocupa un lloc destacat, amb un 10% de quota, mentre que a la Xina és pràcticament inexistent.

Els països mediterranis es decanten per tonalitats més vives. A Espanya el vermell és el tercer color més popular entre els clients de SEAT, ia Itàlia ocupa la quarta plaça, mentre que en mercats com Suïssa cau fins a la sisena posició.

Per segments: no només influeix la geografia. També és bàsic el tipus de cotxe. “Un esportiu no tindrà la mateixa gamma cromàtica que un SUV, que necessita de tons més vinculats a la terra ia la natura. Els cotxes petits poden tenir tons més cridaners i homogenis, mentre que els vehicles més grans tenen tendència als foscos metal·litzats “, segons Font. Per exemple, el 34% dels SUV de luxe a Europa són negres, mentre que en el cas dels compactes aquest percentatge es redueix a la meitat. En canvi, només un 3% dels clients de SUV luxosos opten pel vermell, un percentatge que en el cas dels compactes s’eleva al 10%.

 

Infinitat de gustos, però un sentiment compartit: triar el color que millor s’adapti a cada conductor. “El disseny és un factor decisiu a l’hora de decantar-se per un model, i aquí els colors i els materials juguen un paper essencial. No podem oblidar que escollir el color és un tema realment molt personal i que expressa com es vol mostrar cadascun als altres. I fins i tot afegiria que el futur vindrà marcat per personalitzar encara més les opcions, com en el cas del Arona, que permet 68 combinacions de colors “, conclou Jordi Font.