PORSCHE CAYENNE: El cotxe total

Quan Porsche es planteja desenvolupar el concepte Cayenne, pensa en un cotxe que sigui capaç d’arribar a qualsevol part, de superar qualsevol obstacle per difícil que es presenti i, al mateix temps, que ofereixi totes les qualitats d’un vehicle familiar per transportar amb exquisit confort als seus ocupants i els seus respectius equipatges.

En definitiva, busca construir un model luxós, capaç i molt còmode en el dia a dia. Però a totes aquestes premisses calia afegir una bàsica, un sense la qual el millor tot terreny no tindria sentit dins de la gamma Porsche: l’esportivitat amb majúscules. Per sobre de tot, un Porsche només és genuí si quan ens posem al volant ens transmet sensacions especials, si la seva conducció ens emociona. Un Porsche ha de tenir un comportament en carretera irreprotxable i unes prestacions excepcionals. I tot, absolutament tot això, el té el Cayenne. Quin altre tot terreny és capaç de baixar dels vuit minuts el temps per volta al vell traçat de Nürburgring, conegut com l’Infern Verd? Per això el Cayenne és, sens dubte, el “cotxe total”.

Història d’un model que ha fet història Al juny de 1998, Porsche anuncia de manera oficial la fabricació del primer tot terreny de la seva gamma, el Cayenne. Al principi es genera un gran enrenou entre porschistes i mitjans de comunicació, ja que no encaixen molt bé la idea que una marca especialitzada en vehicles esportius ampliï la seva oferta amb un cotxe d’aquestes característiques. No obstant això, el temps acabarà donant la raó a la signatura de Stuttgart i, quan es comencen a lliurar les primeres unitats, al desembre de 2002, les opinions van prenent un caire molt més positiu. Els primers periodistes que van a la presentació internacional del model, celebrada a Jerez de la Frontera, queden gratament impressionats no només de les aptituds offroad del Cayenne, que sorprenen a tots, sinó del seu comportament en carretera, més propi d’un esportiu que de un automòbil d’aquestes dimensions. I el mateix passa amb els clients més fidels a la marca: una vegada que es posen al volant, s’obliden de les crítiques i han de reconèixer que “es tracta d’un veritable Porsche”.

L’èxit del Cayenne, construït en la nova planta de Leipzig, supera les expectatives més optimistes. En menys d’any i mig ja s’han fabricat 50.000 unitats i en els quinze mesos següents la xifra arriba a les 100.000. Les vendes segueixen el seu ritme imparable i, a finals de 2006, quan només han passat quatre anys des de la sortida al mercat del model, arriba el moment de la seva primera posada al dia.

Amb aquell remodelat Cayenne es produeix una altra fita en la història de Porsche, un fet que també seria controvertit, que és l’aparició d’una variant amb motor dièsel, al desembre de 2008. No obstant això, els experts del sector es tornen a rendir a les evidències i no poden deixar de reconèixer que es tracta d’una mecànica de gasoil excepcional, silenciosa, brillant en la seva resposta i amb uns consums insospitats per a un Porsche. Els enginyers tornen a passar la prova amb nota i l’acceptació del Cayenne Dièsel fa que es converteixi en la versió més venuda de la família en molts mercats.

Al març de 2009 són ja 250.000 els Cayenne construïts i un any més tard es produeix la primera, i fins a la data única, gran renovació del model. El més destacat d’aquesta segona generació va ser l’estrena de la primera variant amb propulsió híbrida, que disposava d’un sofisticat sistema que treballava en paral·lel amb el motor de combustió. El Cayenne S Hybrid és una autèntica revolució. Amb la suma del motor elèctric i del V6 3.0 de combustió aconsegueix una potència total de 380 cavalls i un parell de 580 Nm a només 1.000 revolucions. Però el millor és que, als seus espectaculars prestacions, unia un consum mitjà increïble en aquesta època: 8,2 litres cada 100 quilòmetres, que es traduïen en unes emissions de CO2 de tot just 193 g / km.

Aquella segona generació, que amb una altra actualització a mitjan 2014 es manté vigent fins als nostres dies, augmentava la seva distància entre eixos en 40 mm, el que suposava un espai extra i major confort a l’interior. Però malgrat les seves allargades dimensions exteriors, aquesta segona generació del Cayenne té un aspecte més compacte i és més dinàmica perquè, a més, redueix el seu pes en més de 150 quilos, depenent de les versions. I també, amb un seient del darrere que es desplaça longitudinalment 160 mil·límetres i el seu respatller reclinable en tres posicions diferents, guanya clarament en versatilitat.

Coincidint amb la posada al dia duta a terme fa gairebé tres anys, el Porsche Cayenne rebia una eficient versió híbrida endollable, que tornava a situar com a pioner en el segment dels SUV premium, on ningú fins aquell instant havia arribat tan lluny. Amb posterioritat, molts fabricants van apreciar ràpidament els avantatges d’aquest concepte en un cotxe amb aquestes característiques … i van seguir la seva estela.

En total, el tot terreny gran de Porsche ha tingut vint motoritzacions diferents en les seves dues generacions. En la gamma hi ha hagut motors de sis i vuit cilindres, propulsors atmosfèrics i sobrealimentats i mecàniques de gasolina, dièsel i híbrides.