REIS DE L’AERODINÀMICA: EL NOU OPEL ASTRA COMPARTEIX CORONA AMB EL CALIBRA
Més aerodinàmic: els nous Astra 5 portes i Sports Tourer líders en la seva categoria. Graella completament activa: la persiana de la graella frontal s’obre i tanca ajustant-se a les condicions de conducció. Flux d’aire suau: baixos de carrosseria optimitzats aerodinàmicament per a una menor resistència a l’aire. Estrella del IAA: el nou Astra farà el seu debut mundial al Saló Internacional de l’Automòbil de Frankfurt.
Com a rei de l’aerodinàmica, l’Opel Calibra ha lluït la corona durant gairebé 30 anys. Amb un coeficient de penetració Cx de 0,26, l’elegant coupé no amaga el seu talent per tallar el vent; però el nou Astra, amb el mateix baix coeficient de penetració, s’ha optimitzat amb detalls molt menys evidents a simple vista. El model actual, que es va presentar mundialment a la IAA el 2015 i va ser triat Cotxe de l’Any a Europa un any després, ja té un baix coeficient de penetració amb 0,29. En el desenvolupament del nou Astra els enginyers de Rüsselsheim no van voler adormir en els llorers. En canvi, es van proposar un ambiciós objectiu: aconseguir per a l’supervendes compacte una aerodinàmica líder en la seva categoria tant per a la versió de 5 portes com per a la familiar Sports Tourer.
Per al nou model, l’equip de desenvolupament es va concentrar en optimitzar la ja excel·lent aerodinàmica de l’Astra actual amb l’ocupació del túnel de vent de la Universitat de Stuttgart controlat per l’Institut de Recerca d’Enginyeria automotriu i Motors de Vehicles.
Un cotxe produeix del 40 al 50 per cent de la seva resistència aerodinàmica total sota la carrosseria i els seus voltants, les rodes i els passos de roda. Per tant, els enginyers d’Opel van centrar gran part de la seva atenció en aquestes àrees. També van formar un grup de treball especial multifuncional per desenvolupar una nova graella completament activa.
La persiana activa de la graella del nou Astra millora encara més l’eficiència del combustible en tancar tant la part superior com la inferior. A l’compaginar consideracions tèrmiques, elèctriques i aerodinàmiques, les estratègies de control intel·ligent per obrir i tancar les parts superior i inferior de la graella, fins i tot independentment l’una de l’altra, permeten una conducció d’alta eficiència en gran varietat de condicions d’ús. Per exemple, una resistència a l’avanç del deu per cent dóna com a resultat una reducció del consum de combustible al voltant del dos per cent en el Nou cicle de Conducció Europeu (NEDC) i fins a un cinc per cent a una velocitat sostinguda de 130 km / h .
La reducció en la resistència a l’avanç assolida per la graella completament activa rebaixa per si sola les emissions de CO2del nou Astra fins a 2,0 g / km.
Graella completament activa: beneficis tèrmics i aerodinàmics
La graella completament activa també ofereix avantatges tèrmiques en demorar el refredament quan s’apaga el motor o en accelerar el seu escalfament després de l’arrencada en fred, cosa que, especialment a l’hivern, produeix significatius beneficis en el consum de combustible i el confort de la calefacció a l’interior.
Tot i l’aparent simplicitat i lògica d’aquesta solució, la graella completament activa representa un important desafiament per a dissenyadors i enginyers, que han de considerar nombrosos factors, que inclouen no només l’estil, el seu conjunt o la protecció dels vianants, sinó també els ràtios de les assegurances, motors i tipus de transmissió, la seva gestió tèrmica corresponent i, per descomptat, els seus requisits de refrigeració.
Les millores en el flux d’aire per sota de la carrosseria inclouen baixos carenats a la zona del motor i transmissió, en la part davantera del pis, un escut tèrmic ampliat en el dipòsit de combustible que també funciona com deflector d’aire, l’alçada de la carrosseria a terra reduïda fins a 10 mm -en funció de cada versió- i deflectors en els braços de l’eix posterior.
En total l’optimització aerodinàmica del nou Astra estalvia 4,5 g de CO2 per quilòmetre en el cicle WLTP. En el context de límits de CO2 cada vegada més estrictes, això suposa un estalvi molt important. A partir de 2021 s’aplicarà a la Unió Europea un objectiu mitjana d’emissions de 95 grams de CO2 per quilòmetre per a la nova gamma de cada fabricant d’automòbils [1].
Estrella del IAA de 1989: debut mundial de l’campió en aerodinàmica Opel Calibra
El nou Astra s’estrena a nivell mundial en l’IAA exactament trenta anys després que ho fes el Calibra. Després de l’inici de la seva producció el 1990, el coupé de dues portes de Rüsselsheim va regnar durant deu anys com l’automòbil de producció més aerodinàmic del món, amb un coeficient de penetració Cx de només 0,26. El Calibra deu el seu regnat al seu perfil llarg i baix i a una gran quantitat d’ajustos aerodinàmics, com l’altura òptima de l’spoiler davanter i l’estrenyiment de la part posterior. Les zones laterals modelades entre les rodes del davant i del darrere redueixen encara més la resistència a l’evitar que el flux d’aire que discorre sota el cotxe s’escapi cap a fora.
L’Opel Calibra va ser el coupé esportiu més reeixit de la dècada de 1990, amb més de 238.600 unitats produïdes entre 1989 i 1997. El Calibra estava disponible amb cinc motors, que anaven des dels 115 CV (85 kW) de l’2,0 litres a els 204 CV (150kW) del Turbo. El resultat més destacat de la participació del Calibra en competició va ser la victòria en el Campionat Internacional de Turismes (ITC) de 1996.