RENAULT EWAYS electropop: ACCELERACIÓ HISTÒRICA DE L’ESTRATÈGIA ELÈCTRICA DE RENAULT GROUP CAP VEHICLES COMPETITIUS, SOSTENIBLES I POPULARS

Acceleració històrica de la seva estratègia elèctrica: Renault Group confia en les seves fortaleses tecnològiques i industrials, així com en 10 anys d’experiència en mobilitat elèctrica, per prendre decisions audaços i oferir vehicles elèctrics competitius, sostenibles i populars.

“Avui anunciem una acceleració històrica de l’estratègia elèctrica de Renault Group i de l’estratègia ‘made in Europe’. A l’construir amb Renault Electricity un ecosistema elèctric compacte que combina eficiència i alta tecnologia al nord de França, així com una MegaFactory dedicada als motors elèctrics a Normandia, estem creant les condicions per a la nostra competitivitat, en la nostra pròpia casa. Capacitarem, invertirem i ens associarem amb actors emergents i de renom, cada un a l’avantguarda de la seva àrea d’especialització: ST Microelectrònica, Whylot, LG Chem, Envision AESC, Verkor. Es llançaran deu nous models elèctrics i es fabricaran fins a un milió de vehicles elèctrics d’aquí a 2030, des de vehicles urbans competitius fins a models esportius d’alta gamma. Confiem en el rendiment i en els nostres models icònics, com el famós R5, per donar a l’electrificació nostre toc Renault: aconseguir que els cotxes elèctrics siguin populars », ha declarat Luca de Meo, director general de Renault Group.

Bateries: dominar la química de NMC per produir un milió de vehicles per a tota l’Aliança el 2030

Basant-se en els 10 anys d’experiència en la cadena de valor d’el vehicle elèctric, l’estratègia de Renault Group en matèria de bateries ha portat a importants eleccions d’estandardització dins de l’Aliança per promoure la competitivitat. El Grup cobrirà el 100% dels futurs llançaments dels seus vehicles elèctrics, en tots els segments, amb química NMC (Níquel, Manganès i Cobalt) i una arquitectura de cel·les unificada. Això li permetrà arribar fins a un milió de vehicles elèctrics dins de l’Aliança a 2030. Aquesta elecció de química ofereix una relació molt competitiva en cost per quilòmetre, amb fins a un 20% d’autonomia de més en comparació amb altres solucions químiques i molta millor capacitat de reciclatge.

En aquest aspecte, el Grup ha pres la decisió:

  • d’associar amb Envision AESC, que desenvoluparà una gigafactory a Douai amb una capacitat de 9 GWh el 2024 amb l’objectiu d’assolir els 24 GWh en 2030. A prop de Renault Electricity, el soci de Renault Group produirà bateries d’última tecnologia, a cost competitiu, amb una petjada de carboni reduïda per als futurs models elèctrics, inclòs el Renault 5.
  • de signar un acord de col·laboració per convertir-se en accionista de l’start-up francesa Verkor amb una participació superior a l’20%. Els dos socis volen desenvolupar conjuntament una bateria d’alt rendiment adequada per als segments C i superiors de la gamma Renault, així com per als models de la gamma Alpine. L’associació preveu el desenvolupament d’una línia pilot per a la producció de prototips de cel·les i mòduls de bateria produïts a França a partir de 2022. En segon lloc, Verkor té com a objectiu construir a partir de 2026 la primera gigafactory de bateries d’alt rendiment en França, amb una capacitat inicial de 10 GWh per a Renault Group, que posteriorment podria arribar als 20 GWh el 2030.

En menys de 10 anys, el Grup reduirà gradualment els seus costos en un 60% en el pack bateria, amb l’objectiu de ser inferior a 100 dòlars / kWh el 2025, inferior a 80 dòlars / kWh en 2030 mentre es prepara per a l’arribada de la tecnologia All Solid State Battery dins de l’Aliança.

Grups motopropulsors elèctrics: des del proveïment fins a la fabricació interna

El primer fabricant a desenvolupar el seu propi motor elèctric, sense terres rares (sense imants permanents) i basat en la tecnologia de màquines síncrones amb rotor bobinat (EESM Electrically Excited Synchronous Motor) i el seu propi reductor, Renault Group es manté un pas per davant de la competència. Havent realitzat ja la majoria de les inversions necessàries per dominar aquestes tecnologies, el Grup ha pogut reduir a la meitat el cost de les seves bateries en els últims deu anys, i ho tornarà a reduir a la meitat al llarg de la propera dècada. El Grup integra gradualment noves millores tecnològiques a partir d’2024 en el seu motor síncron amb rotor bobinat: estator de forquilla, pila de motor encolada, eix buit i rotor sense escombretes; el que reduirà els costos i millorarà l’eficiència de l’motor.

El Grup també ha signat una associació amb la start-up francesa Whylot per a un innovador motor elèctric de flux axial. Aquesta tecnologia s’aplica primer als grups motopropulsors híbrids, amb l’objectiu de reduir els costos en un 5% i estalviar fins a 2,5 g de

CO2 segons l’estàndard WLTP (per a turismes en els segments B / C). Renault Group serà el primer constructor a produir un motor elèctric de flux axial a gran escala a partir de 2025.

Pel que fa a l’electrònica de potència, el Grup ampliarà el control de la seva cadena de valor integrant l’inversor, el convertidor DC-DC i el carregador embarcat (OBC) en una única caixa desenvolupada internament. De disseny compacte, aquesta caixa única serà compatible amb 800 V, amb menys peces per reduir el cost, i s’utilitzarà en totes les plataformes i en tots els grups motopropulsors (BEV, HEV, PHEV) per aconseguir un efecte d’escala addicional. Els mòduls de potència per a l’inversor, DC-DC i el OBC es basaran respectivament en carbur de silici (SiC) i nitrur de gal·li (GaN) gràcies a l’aliança estratègica signada amb ST Microelectronics.

A més d’aquestes noves tecnologies, el Grup també està treballant en un grup motopropulsor més compacte anomenat “sistema tot en un”. Aquest grup motopropulsor conté el motor elèctric, la caixa de canvis i l’electrònica de potència en una sola unitat: això permet estalviar un 45% en el volum total (és a dir, l’equivalent a el volum de l’dipòsit de l’Clio actual), reduir un 30 % el cost de el grup moto propulsor total (sent aquesta economia equivalent a el cost de l’motor elèctric), i reduir en un 45% la pèrdua d’energia en WLTP, permetent un guany addicional d’autonomia de 20 km per a un vehicle elèctric.

Plataformes dedicades als vehicles elèctrics: ofereixen alta eficiència i autonomia òptima a un cost competitiu.

Amb CMF-EV i CMF-BEV, el Grup està capitalitzant 10 anys d’experiència en el camp de plataformes dedicades a vehicles elèctrics.

Per als segments C i D, la plataforma CMF-EV ofereix un major plaer de conducció i resultats inigualables. Aquesta plataforma representarà 700.000 unitats a nivell Alliance per 2025. CMF-EV ofereix una autonomia de fins a 580 km WLTP amb molt baix consum energètic. Aquests resultats són el resultat de l’profund coneixement adquirit pels enginyers de Grup i de Nissan, que han treballat en la reducció de friccions, reducció de pes i gestió tèrmica avançada.

L’arquitectura innovadora permet més espai a bord ja que tots els elements tècnics estan allotjats en el compartiment motor. Aquesta arquitectura elimina tots els cables longitudinals, de darrere cap endavant, i redueix el pes i el cost. El sistema de calefacció, ventilació i aire condicionat també es troba en el compartiment motor, el que permet dissenyar un quadre de comandament més prim.

Més enllà d’aquestes prestacions, CMF-EV ofereix un gran plaer de conducció gràcies a un centre de gravetat més baix i una distribució ideal de masses. Una adreça molt directa (gràcies a una baixa relació de transmissió) associada a un eix posterior multibraç permeten l’agilitat i la ràpida resposta de el vehicle. El nou Megane E-Tech elèctric es produeix en Douai, a la plataforma CMF-EV.

Per al segment B, CMF-BEV permetrà Renault Group oferir vehicles elèctrics assequibles. A escala de vehicles, aquesta nova plataforma reduirà el cost en un 33% en comparació de la generació actual de ZOE. Aquest resultat s’aconsegueix gràcies a la intercanviabilitat de mòduls de bateria, a un grup motopropulsor de 100 kW a menor cost i la recuperació de tots els components no elèctrics de la plataforma CMF-B i els seus 3 milions de vehicles per any fins 2025. CMF -BEV oferirà un gran rendiment: fins a 400 km a WLTP, sense comprometre el disseny, l’acústica i el comportament dinàmic. Aquesta plataforma també estarà equipada amb la innovació Plug & Charge de Grup, basada en la normativa NF-C 15118.

Fàbriques: fabricació de vehicles elèctrics competitius fets a França

El 9 de juny de 2021, el Grup va anunciar la creació de Renault Electricity amb l’ambició d’oferir al mercat cotxes elèctrics «made in France«. Aquesta nova entitat jurídica al nord de França agrupa les tres fàbriques de Renault a Douai, Maubeuge i Ruitz, així com un gran ecosistema de proveïdors. A partir d’2024, serà proveït amb bateries a costos competitius per la gigafactory de Envision-AESC en Douai i aprofitarà la seva ubicació, al cor de l’mercat europeu de vehicles elèctrics, en què França, Regne Unit, Alemanya, Itàlia i Espanya representarà al voltant de dos terços de la demanda el 2025.

Encarnant una transició reeixida dels motors de combustió tradicionals als vehicles elèctrics, aquest ecosistema industrial contribuirà a la creació de 700 nous llocs de treball per a finals de 2024. Amb AESC Envision i Verkor, Renault Groupe crearà un total de 4.500 llocs de treball directes a França d’aquí a 2030.

Major centre de producció dedicat a vehicles elèctrics a Europa, aquesta entitat única permet a Renault Groupe convertir aquestes fàbriques a la unitat de producció més competitiva i eficient de

Europa, amb 400.000 vehicles produïts per any fins a 2025 i un cost de producció reduït a ~ 3% de la valor de el vehicle.

Cicle de vida: generar valor durant tota la vida útil de la bateria

Renault Group és el primer fabricant d’automòbils que actua en tot el cicle de vida de la bateria. Amb deu anys d’experiència, el Grup està accelerant el desenvolupament d’aquesta experiència amb Mobilize per augmentar la durabilitat i l’extensió de les aplicacions al voltant de la bateria per tal de generar valor addicional en cada etapa del cicle de vida.

Per a una aplicació durant la primera vida útil de la bateria en el vehicle, el Grup està desenvolupant solucions “Vehicle-to-grid” (també anomenades V2G) que permeten tornar energia a la xarxa elèctrica des de la bateria d’un automòbil elèctric. Una solució d’emmagatzematge d’energia de bateria molt valorada entre els operadors de xarxes per equilibrar la càrrega en tot moment. Així, un cotxe connectat 8 hores a el dia podria generar un valor de fins a 400 euros anuals gràcies a la solució V2G. Aquests beneficis recurrents, que es comparteixen entre el Grup i els seus clients, permetran als conductors compensar part de el cost anual de lloguer del seu vehicle i a el Grup Renault generar beneficis d’aquestes activitats.

A la fin de la seva primera vida (en el vehicle), les bateries encara ofereixen fins a 2/3 de la seva capacitat inicial i, per tant, poden reutilitzar-se en noves aplicacions per a una segona vida. Gràcies a Mobilize, s’han desenvolupat noves aplicacions al voltant de l’emmagatzematge estacionari per gestionar les necessitats puntuals d’electricitat, l’emmagatzematge portàtil d’electricitat o els generadors destinats a altres indústries. El Grup via Mobilize, pioner en aquest mercat, ha desplegat un sistema industrial únic que li permet afirmar el seu lideratge en aquest camp a Europa:

recollida de bateries, recolzant-se en la seva xarxa comercial,
capacitat per avaluar el seu estat, gràcies a el seguiment tècnic en temps real,
Eines industrials per reacondicionarlas a preus competitius i reacondicionar les 250.000 unitats de bateries llogades de ZOE.
Per accelerar l’evolució de la cadena de valor, el Grup preveu treballar perquè el valor residual de les bateries -que pot arribar fins a 500 euros per cotxe- es tingui en compte en les transaccions de mercat d’ocasió. Amb això en ment, Mobilize oferirà “Certificats de salut”, contractes d’ampliació de garantia i ofertes de renovació, tot això possible gràcies a el vehicle connectat.

  • Fi de vie: gràcies a la seva filial Indra i la seva col·laboració amb Veolia, el Grup es beneficia d’una sòlida experiència en la recollida i reciclatge de bateries de vehicles elèctrics. A dia d’avui, ja s’han reciclat un total de 75 MWh de bateries, la meitat de les quals només en 2020. Per anar encara més lluny, el Grup està desplegant instal·lacions per a la modernització, reutilització, desmuntat i reciclatge de bateries a través del seu projecte Re-Factory a Flins, amb l’objectiu de generar més de mil milions d’euros de xifra de negocis d’aquí a 2030 en activitats de recondicionament i reciclatge. Per portar el reciclatge més enllà, el consorci anunciat recentment amb Solvay i Veolia recuperarà materials estratègics de bateries com cobalt, níquel i liti amb molt alta eficiència i puresa, perquè puguin reutilitzar-se en la producció de noves bateries.

Així reforçat, el procés global de recollida i reciclatge de bateries permetrà a Renault Group dividir el cost net de reciclatge entre 3 en l’horitzó 2030, garantint un subministrament alternatiu i sostenible de materials de bateria a un cost competitiu.

Gamma: vehicles Electro-pop

El Grup pretén aprofitar les seves plataformes dedicades a vehicles elèctrics per llançar deu nous vehicles 100% elèctrics en l’horitzó 2025, set d’ells per a la marca Renault. El icònic Renault 5, amb un toc modern i elèctric, es fabricarà en el Nord de França (Renault Electricity) des de la bateria fins al grup motopropulsor passant pel muntatge, tot sobre la nova plataforma CMF-BEV.

El Grup també reviurà un altre model icònic, nom en clau: “4ever”, ambició: un clàssic atemporal. El Renault Group també està reforçant el segment C en elèctric, començant amb el futur Mégane E-Tech elèctric a 2022. Finalment, el «dream garatge” d’Alpine, presentat el passat mes de gener, es farà realitat a partir de 2024.

La marca Renault té com a objectiu aconseguir el mix més ecològic en el mercat europeu per 2025, amb més de el 65% de vehicles elèctrics i electrificats en el mix de vendes, i apunta fins al 90% de vehicles purament elèctrics per 2030.