ROBERT Felger: “EL DIESEL TÉ ENCARA MOLT A DIR”
Entrevista a Robert Felger, responsable de Producte i I + D de Schaeffler Automotive Aftermarket. Per a Robert Felger, els dièsel “estan tan per sobre dels gasolina en termes d’eficiència, que auguro una volta al dièsel molt aviat, fins i tot associats a la hibridació de 48 volts”.
Hablamos amb Robert Felger, responsable de Producte i I + D de Schaeffler Automotive Aftermarket, del futur de la indústria de l’automòbil en una entrevista realitzada en Automechanika Frankfurt. La clau del funcionament de molts dels components d’un automòbil passa pel proveïdor, veritable especialista i qui realment desenvolupa les noves tecnologies. De fet, aquesta capacitat tecnològica ha permès a Schaeffler desenvolupar els seus propis conceptes de vehicles, com el Schaeffler Mou. Des d’aquesta privilegiada posició, Felger aporta llum sobre el futur dels motors de combustió i de les mecàniques dièsel, l’auge dels elèctrics i del futur del manteniment dels automòbils.
En Automechanika han presentat la seva visió del taller del futur, podria describírnoslo?
Estem mostrant una visió de les necessitats del matí dels tallers, amb un dels principals elements tecnològics del futur: la realitat augmentada. Aquesta tecnologia canviarà la manera en que els treballen els professionals de la reparació mecànica i es convertirà en un estàndard en el suport als tallers. Aquesta visió es basa en les enormes i creixents necessitats d’informació que tenen els tallers, que no els pot arribar a través de cursos, sinó amb altres mètodes més eficaços. Les ulleres de realitzada augmentada permetran al professional disposar de la informació que necessiten projectada directament sobre el component que estiguin manipulant. Un avanç que es traduirà en menys temps, més eficàcia i més competitivitat.
Quan creu que arribarà aquesta tecnologia als tallers?
Volem portar aquesta tecnologia als tallers aviat i a un preu raonable, però és molt aventurat donar una data. Això sí, del que no hi ha dubte és que aquest és el camí a seguir. En el futur volem proporcionar aquest servei en el portal en línia REPXPERT, amb 100.000 usuaris registrats a tot el món, inclosos 70.000 tallers; i disponible en 25 idiomes i versions de països.
Aquesta tecnologia suposarà un gran avantatge per als tallers independents, que van a reforçar el seu rol d’especialistes en totes les marques i tecnologies. És més, crec que el taller independent va a afrontar molt millor tots els canvis que s’acosten, perquè estan acostumats, des dels seus començaments, a aprendre, formar-se i adaptar-se. Molta gent pensa que els tallers oficials tenen avantatge sobre els multimarca, però jo veig la cosa molt igualada.
Anant una mica més lluny, ¿s’imagina un taller del futur sense intervenció humana, en la qual els robots rebin, diagnostiquin, reparin i lliurin els automòbils?
Crec que, llevat d’excepcions, tant la conducció dels automòbils com el seu manteniment seguiran necessitant del factor humà.
Molts parlen de la desaparició a curt-mig termini dels motors de combustió, però nombrosos experts asseguren que seguiran vigents molts anys, com ho veu vostè? En aquest sentit, els híbrids tenen molt a dir, no?
Cada vegada és més difícil predir quines tecnologies s’han d’establir en el mercat. I la política juga un paper important, en influir en les decisions de compra amb sistemes d’incentius. El mercat de vehicles a la Xina tindrà una gran influència en les tecnologies futures i les capacitats de fabricació. A Europa, la pregunta és si el dièsel continuarà sent capaç d’oferir avantatges de CO2, o si serà reemplaçat per motors de gasolina, amb o sense hibridació. Anem a assistir a un període de coexistència tecnològica. No en tots els mercats 01:00 elèctric va a contaminar menys. Els nous híbrids suaus de 48 volts, per exemple, van a complir amb les normatives d’emissions més estrictes, alhora que mantenen un motor de combustió que els aporta molta mobilitat i autonomia. Això sí, amb mix de fonts de propulsió que estimem (el 2030, un 30% d’automòbils amb motor de combustió, un 40% d’híbrids i un 30% purament elèctrics) i l’increment del parc, els tallers tindran més feina en els propers anys.
¿I què opina de la demonització del dièsel des de certs sectors?
Les mecàniques dièsel han pagat el preu dels cicles de consum i de proves mal plantejats. Però crec que, un cop es realitzin els canvis i ajustos adequats, han encara molt a dir. En termes d’eficiència estan tan per sobre de la resta, que auguro una volta al dièsel molt aviat, potser amb hibridació de 48 volts, per assolir els vehicles més eficients i assequibles.
En qualsevol cas, hi haurà més i més vehicles elèctrics, els quals són mecànicament més simples. Com fa servir Schaeffler aquest procés? Es traduirà en una simplificació del manteniment del cotxe elèctric? ¿Els tallers de reparació haurien de preocupar-se per aquest fenomen?
Aquests canvis no són una raó perquè distribuïdors i tallers temin pel seu futur. En comparació amb els sistemes de propulsió tradicionals, actualment hi ha pocs vehicles elèctrics o híbrids en les nostres carreteres.