TESTIMONI DEL TEMPS: EL CHRONOGRAPH I
Un rellotge va marcar el naixement de l’estudi Porsche Design: el 1972, Ferdinand Alexander Porsche va dissenyar el Chronograph I, amb què va començar un llenguatge de disseny que perdura fins avui.
Al començament de la dècada de 1970, el més gran dels quatre fills de Ferry Porsche va fundar, juntament amb el seu germà Hans-Peter, una agència de disseny a Stuttgart que avui té la seu a Zell am See (Àustria). El seu primer encàrrec va arribar ni més ni menys que de la pròpia empresa Porsche: un rellotge de polsera per als empleats que havien fet mèrits.
Per al desenvolupament d’aquest model batejat Chronograph I, F. A. (com se’l segueix coneixent encara avui) es va convertir en la primera persona a traslladar a un rellotge els principis de disseny de l’automòbil. En efecte, ho entenia més com un instrument de precisió que com un mer accessori ornamental. Li va servir com a inspiració el quadre d’instruments del 911, un cotxe que ell mateix havia dissenyat uns anys enrere.
La màxima prioritat era un imperatiu heretat dels cotxes de carreres: el rellotge havia de ser llegible en tot moment, des de qualsevol angle de visió i independentment de la incidència de la llum. Això es va aconseguir gràcies a un alt contrast per al que va ser decisiva la base en negre mat. Altres elements com l’escala per mesurar la velocitat, les xifres de color blanc i el segon vermell van fer d’aquest model tota una icona. En realitat, no es va reservar només als empleats de Porsche, sinó que molt aviat va ser comercialitzat també a través dels concessionaris de la marca. El Chronograph I va adquirir una enorme popularitat també entre els actors i les grans figures de l’automobilisme, de manera que es va donar a conèixer a tot el món i es va convertir en un cobejat objecte de col·lecció.
Recentment, la seva reedició amb motiu dels 50 anys de Porsche Design ha posat de manifest com n’és de funcional i atemporal el disseny. Després d’una llarga deliberació, els experts van arribar a la conclusió que és impossible millorar res des del punt de vista del disseny. La mida de la caixa, amb gairebé 41 mil·límetres de diàmetre, continua sent considerant òptim avui dia. Pel que fa al material, l’acer ha estat reemplaçat per titani, el metall noble del qual estan fets actualment tots els rellotges de Porsche Design i que destaca per ser més robust, lleuger i resistent a la corrosió. I al seu interior batega un mecanisme de la casa, ja que Porsche Design té des del 2014 la seva pròpia fàbrica rellotgera a Solothurn (Suïssa).