Trànsit i la FEVA presenten el nou Reglament de Vehicles Històrics
S’ha publicat al BOE i l’1 d’octubre entra en vigor. Entre els principals canvis destaca la simplificació del procediment, l’abaratiment del cost i la menor durada en la tramitació. Les previsions per al primer any és passar dels 47.000 vehicles que actualment estan matriculats com a històrics a Espanya als 120.000.
La Direcció General de Trànsit ha presentat a Madrid, el nou Reglament de Vehicles Històrics en un acte conjunt amb la Federació Espanyola de Vehicles Antics (FEVA), en què els dos organismes han aprofitat per signar un Protocol d’actuació que neix amb l’objectiu de desenvolupar projectes i activitats que impulsin la protecció del patrimoni històric automobilístic existent a Espanya.
El text normatiu ha estat publicat al Butlletí Oficial de l’Estat, després que el Consell de Ministres l’aprovés dimarts passat 10 de setembre.
A l’acte, que ha tingut lloc a la seu de la DGT, hi han participat el director general de Trànsit, Pere Navarro, el president de la FEVA, Raúl Aranda i el cap de la Unitat de Normativa de la DGT, Francisco de las Alas .
Els presents han celebrat l’aprovació d’aquest nou Reglament, que substitueix l’anterior de 1995, posant en relleu que és una molt bona notícia llargament esperada pel sector, ja que la nova norma fomenta la restauració i la conservació d’aquests vehicles, complint així, amb el mandat constitucional que tenen els poders públics de garantir la conservació i la promoció de l’enriquiment del patrimoni històric, cultural i artístic.
Això s’aconsegueix, d’una banda, mitjançant la supressió de tràmits innecessaris d’acord amb els principis constitucionals de necessitat i proporcionalitat, la qual cosa redunda tant en la simplificació del procés com en la durada menor, i, de l’altra, gràcies a una significativa reducció dels costos que tenia el procediment (que passaria dels 800 euros de mitjana a una mica menys de 30 euros en el cas més senzill).
A més, el nou reglament persegueix homologar els procediments de classificació dels vehicles històrics als empleats en altres països europeus del nostre entorn, com França, Portugal i el Regne Unit i poder passar el primer any dels 47.000 vehicles que actualment estan matriculats a Espanya com a vehicles històrics a més de 120.000.
REQUISITS PER SER CLASSIFICAT COM A HISTÒRIC
Un vehicle serà classificat com a vehicle històric sempre que hagi estat fabricat o matriculat per primera vegada fa trenta anys com a mínim; hagi deixat de produir-se els tipus específics i estar en el seu estat original, sense haver estat sotmès a cap canvi fonamental quant a les seves característiques tècniques o components principals i tenir un correcte estat de manteniment i conservació. Així mateix, es classificaran com a històrics els vehicles inclosos a l’Inventari General de Béns Mobles del Patrimoni Històric espanyol o declarats béns d’interès cultural o revisin un interès especial per haver pertangut a alguna personalitat rellevant o intervingut en algun esdeveniment amb transcendència històrica.
DOS PROCEDIMENTS DIFERENTS
Mentre que l’antic reglament aplicava a tots els vehicles històrics el mateix procediment, el nou distingeix dos procediments diferents.
D’una banda, el procediment “abreujat”, al qual es poden acollir aquells vehicles que tinguin una antiguitat de més de trenta anys, que tinguin documentació en vigor i es trobin en situació de circular com a vehicle ordinari, als quals el reglament es refereix com a vehicles “grup A”. El procediment amb el nou reglament consisteix a sol·licitar un duplicat del permís de circulació per canvi de servei a “històric”, acompanyant una declaració responsable en què el titular del vehicle, d’una banda, assegura que el vehicle no té modificacions que en comprometin el originalitat i, de l’altra, es compromet a fer un ús ocasional del vehicle.
En aquest cas, el vehicle conserva la matrícula ordinària i no se li assigna cap altra matrícula (històrica) com es feia fins ara. A més, també conserva la targeta ITV i no necessita que n’expedeixin una de nova.
D’altra banda, hi ha el procediment “ordinari”, que és a què s’acolliran aquells vehicles que tinguin una antiguitat de més de trenta anys però que no tinguin la seva documentació en vigor per estar caducada la ITV o per no haver estat matriculats a Espanya i haver estat importats d’un altre país per ser matriculats com a històrics i no tenir documentació espanyola. A aquests vehicles són als quals el reglament es refereix com a vehicles “grup B”.
Aquests hauran de presentar-se en un servei tècnic de vehicles històrics que elaborarà un informe, sobre la base del qual, la ITV confeccionarà una targeta ITV, que es presentarà a una Prefectura de Trànsit per a la seva matriculació com a vehicle històric.
PRINCIPALS NOVETATS
A més a més de la diferenciació d’aquests dos tipus de procediments, el nou Reglament presenta altres novetats destacables:
Es crea el nou servei “vehicle històric”, una novetat molt rellevant ja que canvia radicalment l’enfocament, en establir que els vehicles històrics que ja estaven matriculats a Espanya no necessitaran ser objecte d’una nova matriculació, sinó que tan sols canvien de servei, cosa que simplifica i abarateix enormement el procediment.
Es posa en valor la declaració responsable del titular del vehicle, un instrument que ve recollit a la Llei de procediment administratiu i que s’utilitza en altres països com França.
Es reforça la participació de la societat civil a través de clubs o entitats relacionades amb vehicles històrics a qui s’habilita per a l’expedició de certificats que, en molts casos, són necessaris per a la classificació com a històric d’un vehicle.
Desapareix la resolució de catalogació, que ha demostrat ser un tràmit innecessari i greu.
El nou reglament permet que els vehicles que aspiren a ser classificats com a històrics no siguin absolutament originals ja que s’admet que presentin aquelles reformes que eren habituals durant el període de fabricació i comercialització del model o durant els 15 anys posteriors al cessament de la seva producció, circumstància que haurà de ser certificada per un Club o entitat relacionada amb vehicles històrics o un servei tècnic.
Els Serveis Tècnics de Vehicles Històrics substitueixen els laboratoris i, en estar certificats per l’Entitat Nacional d’Acreditació (ENAC), estenen la validesa dels informes que emetin a tot el territori nacional i no només la comunitat autònoma on estan habilitats .
Es preveu expressament els ciclomotors i els vehicles agrícoles, no contemplats a l’anterior reglament.
Es preveu la circulació dels vehicles històrics per zones de baixes emissions en els termes i les condicions que estableixi cada ajuntament en les seves ordenances municipals, en atenció al seu valor històric i al seu ús ocasional, establert aquest en un màxim de 96 dies.
Els vehicles històrics només tindran una matrícula i no dos com passa actualment, cosa que resulta ser font constant de problemes, equívocs i complica innecessàriament els procediments.
Els vehicles del grup B circularan amb la matrícula històrica que se’ls assigni i els del grup A amb la matricula ordinària que tinguessin, col·locant al seu parabrisa, a més, un distintiu circular de color groc amb una lletra “H” de color negre.
Símbol amb hache majúscula
S’eximeix d’ITV obligatòria els vehicles històrics que tinguin més de 60 anys, així com tots els ciclomotors històrics qualsevol que sigui la seva antiguitat, si bé els titulars podran sotmetre’ls a inspeccions tècniques voluntàries.
S’amplia la freqüència de la ITV periòdica de les motocicletes històriques dels dos anys actuals a quatre anys.
Es creen permisos temporals de circulació per als museus d’automòbils que tinguin vehicles no matriculats a Espanya o la documentació ordinària dels quals no estigui en vigor, per possibilitar trasllats entre instal·lacions, operacions de manteniment i exhibició pública.
Es regulen les normes dutilització dels vehicles històrics.