UN HÍBRID ENDOFABLE GENERA UN 37% MENYS D’EMISSIONS DE CO2 EN EL SEU CICLE DE VIDA RESPECTE A UN COTXE DE GASOLINA
Els cotxes híbrids endollables ofereixen la tecnologia de propulsió que s’adapta millor als temps actuals, combinant els avantatges dels elèctrics i dels cotxes de combustió. Permeten fer la majoria dels desplaçaments diaris en mode elèctric, sense generar emissions directes ni afectar la qualitat de l’aire dels nuclis urbans.
També es beneficien de tots els avantatges de l’Etiqueta Zero Emissions de la DGT. I, a l’hora de sortir de viatge o fer desplaçaments llargs, ofereixen una elevada autonomia amb el motor de combustió.
Arval ha presentat el llibre blanc “Tot el que has de saber sobre els híbrids endollables (PHEV)”, un estudi profund que ofereix dades molt interessants sobre aquesta tecnologia i fa recomanacions per explotar al màxim totes les seves possibilitats.
1. Un 37% menys d’emissions de CO2 en el cicle de vida respecte d’una gasolina
Tenir en compte tot el cicle de vida del vehicle, fabricar un elèctric requereix més recursos i genera més emissions de CO2. Tot i que la producció dels PHEV és més contaminant que les dels models de combustió (per la bateria), les seves menors emissions de carboni a la fase d’ús els permeten recuperar el terreny. La rapidesa amb què els PHEVs arriben al llindar de rendibilitat depèn de la combinació de fonts d’electricitat del país i de la proporció de conducció amb motor elèctric. Comparant les dades d’un mateix model (Peugeot E-308, 308 PLUG-IN HYBRID 180 i 308 PURE TECH130), les emissions al llarg de tot el cicle de vida de la versió BEV són de 24,8 tones de CO2, per les 29,5 tones de la variant PHEV, i les 46,8 tones de la versió de benzina.
2. Al món real es consumeix un 279% més que l’estimació WLTP
Un estudi, realitzat per Arval sobre 1.000 cotxes a través de la solució telemàtica Arval Connect, revela que, de mitjana, els híbrids endollables consumeixen 6,4l/100km, un 16% menys que els vehicles amb motor de combustió interna, però un 279 % més que l’estimació WLTP.
Un altre estudi de l’ICCT realitzat el 2022 sobre l’ús real de PHEV a Europa revela que els PHEV a Europa tenen un consum de combustible al món real entre 3 i 5 vegades superior als valors WLTP: d’1,7 a 4,4l/ 100 mil. de mitjana als cotxes particulars (de 39 a 105 g/km de CO2) i d’1,7 a 8,4 l/100 km als d’empresa (de 39 a 175 g/km de CO2). Per què? perquè el percentatge mitjà de conducció elèctrica al món real és significativament inferior del procediment d’homologació WLTP: la quota mitjana de conducció elèctrica al món real és d’aproximadament el 45-49% per als vehicles privats i de l’11-15% per als vehicles dempresa.
3. Les noves normatives duplicaran i triplicaran els seus consums i emissions homologades
La UE ha aprovat una nova esmena a la norma Euro 6E. El compliment de la fase Euro 6e-bis serà obligatori per a tots els vehicles nous a partir de l’1 de gener de 2026; i l’EURO 6E-BIS-FCM, per a tots els vehicles nous a partir de l’1 de gener de 2028. El nou reglament ajusta la proporció de quilòmetres recorreguts amb mode elèctric. L’ICCT ha realitzat una anàlisi amb un BMW X1 xDrive25e PHEV, les emissions mitjanes homologades del qual passen de 45 a 96 g/km. Fent servir la corba final Euro 6e-bis-FCM s’obté un valor d’emissions de CO2 d’uns 122 g/km.
4. De 30 a 120 quilòmetres d’autonomia elèctrica en 14 anys
Des del 2010, l’autonomia elèctrica dels PHEV nous ha augmentat de 33 a 120 quilòmetres de mitjana. A llarg termini, és probable que aquesta autonomia s’estabilitzi i els fabricants comencin a treballar en la recàrrega ràpida, instal·lant carregadors de més potència als vehicles. Aquest augment dautonomia és un dels factors clau de laugment de vendes dels PHEV.
5. Més pesats
El pes mitjà d’un PHEV (1.891 quilos) a Europa és de fins a un 45%-50% superior al model equivalent de combustió (1.294 quilos), en incorporar motor de combustió, elèctric i bateries.
6. Més cars
L’anàlisi de la base de dades d’Arval, centrada en els vehicles dels segments C i D (que representen la majoria de les entregues de flotes a Europa), mostra que els PHEV són, de mitjana, un 35% més cars que els ICE i un 9% que els elèctrics BEV.
7. Un TCO molt beneficiós
Segons les xifres homologades WLTP de consum d’energia, els PHEV ofereixen el millor TCO (cost total de propietat, sumant el valor del cotxe més totes les despeses) després dels BEV, superant els vehicles dièsel i benzina.
8. Una tecnologia en clar creixement
La tecnologia PHEV està guanyant terreny al mercat automobilístic, amb un 8,6% de les matriculacions i 1,17 milions d’unitats a la UE el 2023. Segons l’Arval Mobility Observatory 2024, el 43% de les empreses a Europa ja han implantat o estan considerant implantar PHEV a la seva flota de turismes, en els propers tres anys. La taxa d‟implantació actual és del 29%.
9. Cal recarregar-los més per aprofitar-ne tot el potencial
L’estudi realitzat durant un any per Arval Connect mostra que els conductors de PHEV que recarreguen rarament, és a dir, 8 cops al mes, consumeixen una mitjana de 6,4l/100km, fet que suposa 1 litre menys de mitjana que l’equivalent ICE. Al costat oposat, els vehicles que es recarreguen gairebé diàriament (24 recàrregues al mes), van mostrar un consum de 3,4l/100km. Mitjançant l’adopció de pràctiques de recàrrega proactives, les empreses poden assolir estalvis substancials i contribuir a una reducció significativa de les emissions.
10. Altres recomanacions per aprofitar tot el potencial
Des del punt de vista dels gestors de flotes, per poder treure el màxim profit de tot el potencial dels vehicles híbrids endollables cal revisar els perfils dels conductors i garantir un ús òptim dels PHEV aprofitant les dades telemàtiques, la formació contínua així com els incentius als seus empleats, el desenvolupament de la infraestructura de càrrega i les polítiques de reemborsament de combustible.