UN PROTOTIP ADVERTEIX RÀPIDAMENT ALS CONDUCTORS DELS ACCIDENTS QUE S’acosten
Ford i Vodafone estan provant tecnologia de vehicles connectats que pot avisar automàticament a altres conductors d’accidents pròxims i mostra com apartar-se del camí dels vehicles d’emergència.
Les conseqüències de bloquejar el desenvolupament dels vehicles d’emergència i retardar la seva arribada al lloc de l’accident podrien ser fatals. De fet, els experts creuen que les taxes de supervivència de les víctimes d’accidents de trànsit poden millorar fins a un 40 per cent si reben tractament només quatre minuts més ràpid.
Ford, en col·laboració amb Vodafone, està provant una tecnologia de vehicle connectat que podria alertar els conductors sobre un accident recent moments després que aquest s’hagi produït. A més, el sistema pot proporcionar una alerta primerenca que els vehicles d’emergència s’estan acostant i cap a quin costat de la carretera s’han de moure per evitar ser un obstacle.
El sistema està dissenyat per crear un “passadís d’emergència” al llarg del qual els bombers, les ambulàncies i els vehicles de policia puguin arribar al seu destí més ràpidament; i s’està provant com a part de KoMoD (Kooperative Mobilitat im digitalen Testfeld Düsseldorf), un projecte amb un pressupost de 15 milions d’euros que realitza proves de noves tecnologies de vehicle connectat i conducció automatitzada.
“La conducció connectada i automatitzada són tecnologies clau del futur. Ford compta amb una llarga trajectòria en el desenvolupament i proves d’infraestructura de vehicle a vehicle i de comunicacions de vehicle a vehicle que poden contribuir a una major seguretat viària i eficiència en tot el món. Juntament amb Vodafone i en cooperació amb les altres empreses implicades, obtindrem coneixements decisius sobre els camps de proves de Düsseldorf per seguir avançant en la connexió en xarxa dels vehicles “, ha afirmat Gunnar Herrmann, CEO de Ford Alemanya.
En cas d’accident, la funció “eCall”, disponible en el nou Focus, pot trucar automàticament als serveis d’emergència i permet als ocupants fer-ho manualment prement un botó SOS dins el vehicle.
Anticipant un futur en el qual tots els vehicles es comuniquin entre si a través de xarxes de telefonia mòbil i mòdems integrats, Ford i Vodafone estan explorant ara la manera com “eCall Plus” podria també informar a altres conductors que s’acosta un accident , a una distància de fins a 500 metres. L’atenció als vehicles d’emergència també emetria l’advertència, utilitzant les pantalles dels cotxes per mostrar la formació correcta del “passadís d’emergència”.
A les carreteres de dos carrils es creen “corredors d’emergència” entre els dos carrils per part dels conductors que s’aturen a banda i banda. Si hi ha més de dos carrils, llavors depèn de si a la carretera es condueix per l’esquerra o la dreta. Per a aquells països en què els conductors condueixen per la dreta, el corredor es crea entre el carril de l’extrem esquerre i el que té directament al costat. Però fins i tot en aquells països en què ja és un requisit legal que els conductors adoptin aquestes mesures, molts conductors segueixen sense complir-ho. A Alemanya, una enquesta va revelar que gairebé la meitat dels conductors no saben com formar un “corredor d’emergència”.
La nova tecnologia complementa la tecnologia d’Alerta de Vehicles de Emergenciaque Ford també està provant en KoMoD. Aquesta envia un senyal des de l’ambulància, el camió de bombers o el cotxe de policia directament als conductors propers, perquè sàpiguen la ubicació exacta del vehicle i la distància a la qual es troba. Això pot ser especialment útil en àrees urbanes, per exemple, en una cruïlla on pot ser difícil per als conductors identificar immediatament d’on ve el so de la sirena.
“La revolució digital està portant noves formes de mobilitat que poden ajudar a salvar vides a les nostres carreteres”, assegura Hannes Ametsreiter, CEO de Vodafone Alemanya. “Quan els cotxes es comuniquen entre si, els nostres equips de rescat aconsegueixen un espai aclarit que els permet proporcionar l’ajuda adequada en el moment adequat, en situacions en què cada segon compte”.
Ford també provarà en KoMoD altres tecnologies que demostren el potencial dels vehicles connectats. El Sistema d’Assistència de Semàfors utilitza informació sobre els horaris dels semàfors. Un Sistema d’Informació de Túnels utilitza missatges de les unitats de carretera per mostrar al conductor avisos sobre límits de velocitat, vehicles que circulen a baixa velocitat o tancaments de carrils.