UN SUPERESPORTIU PORSCHE CADA DÈCADA
Des dels anys 50, Porsche ha desenvolupat un esportiu excepcional cada dècada, alguns models completament nous i altres versions superlatives de gammes existents. En aquesta dècada encara no ha arribat, però Porsche ha presentat prototips que indiquen com serà un futur proper, en termes estètics i tècnics.
Els set superesportius van posar la tecnologia de competició a l’abast dels usuaris a la carretera. A més d’unes prestacions superiors, es distingeixen per un disseny que va marcar tendència i tecnologies que els van situar anys per davant del temps. Tots aquests Porsche tan especials tenen en comú la gran quantitat de noves idees i conceptes que van aportar. Van impulsar innovació clau per a altres gammes de models Porsche i, sovint, fins i tot per a la indústria automobilística en conjunt.
1953: 550 Spyder
Motor bòxer de quatre cilindres amb quatre arbres de lleves a les culates; 110 CV (81 kW) de potència; 220 km/h de velocitat màxima; 550 kg de pes en buit. El 550 Spyder, el primer Porsche desenvolupat especialment per a la competició, va brillar el 1954 amb una victòria en la seva categoria i un tercer lloc a la classificació general de la Carrera Panamericana, tot i enfrontar-se a competidors amb una cilindrada molt més gran.
1964: 904 Carrera GTS
Motor bòxer de quatre, sis o vuit cilindres; potència de fins a 240 CV (177 kW); velocitat màxima de fins a 263 km/h. El 904, dissenyat per Ferdinand Alexander Porsche, presenta una superfície frontal reduïda i va ser el primer Porsche amb carrosseria de material sintètic. El Carrera GTS va guanyar la Targa Florio només cinc mesos després del seu llançament, i també va ser capaç de demostrar les seves qualitats tant al Ral·li de Montecarlo com a Le Mans. Encara avui es considera un dels cotxes de carreres més elegants fabricats.
1973: 911 Turbo
Motor bòxer de sis cilindres amb turbocompressor; 260 CV (191 kW) de potència; velocitat màxima de 250 km/h. El 911 Turbo va ser el primer Porsche de sèrie amb turbocompressor. Els seus principals punts forts es basaven en tecnologia provada en competició. Entre aquests destacaven els frens i l’aerodinàmica. Va crear una sintonia entre Porsche i Turbo que es manté fins avui.
1985: 959
Motor bòxer de sis cilindres i doble turbocompressor seqüencial; 450 CV (330 kW) de potència; tracció total controlada electrònicament; xassís actiu; velocitat màxima de 315 km/h. El 959 combina alta tecnologia amb passió per la competició com cap altre Porsche. Dissenyat per a l’homologació de Grup B, es va concebre com una referència tecnològica basada en la gamma 911. Només es van fabricar 292 unitats.
1997: 911 GT1
Motor bòxer de sis cilindres amb turbocompressor; 544 CV (400 kW) de potència; velocitat màxima de 310 km/h; Carrosseria de fibra de carboni i Kevlar. Per obtenir l’homologació internacional a GT1 es requeriria una sèrie d’almenys 20 vehicles per al seu ús a la carretera, una quota que Porsche va complir. Fins i tot la versió de carrer amb el frontal de la generació 996 del 911 es va dur a terme al Departament de Competició a Weissach.
2003: Carrera GT
Motor de deu cilindres a V; 612 CV (450 kW) de potència; velocitat màxima de 330 km/h; monocasc de fibra de carboni; frens i embragatges ceràmics. Desenvolupat originalment perquè Porsche pogués participar a Le Mans, l’esportiu ultraplà de motor central es va fabricar a Leipzig en una sèrie exclusiva de 1.270 unitats. El 21 de setembre de 2004, el Carrera GT va registrar un temps de 7:33 minuts al traçat Nordschleife de Nürburgring, un nou rècord per a cotxes de carretera.
2014: 918 Spyder
El rendiment és excepcional, amb 887 CV (652 kW) de potència i un consum mínim de 3,0 l/100 km. És el resultat d’un concepte híbrid endollable únic. En funció dels desitjos del conductor, el 918 Spyder utilitza totes les possibilitats que ofereix la propulsió combinada del motor de combustió i els motors elèctrics. Amb 6:57 minuts, també va ser el primer vehicle homologat internacionalment per circular per carretera a superar la marca dels set minuts en una volta a la secció Nordschleife de Nürburgring.
El futur proper
El superesportiu d’aquesta dècada encara no ha arribat, però Porsche ja ha donat pistes amb el prototip Mission X. Es tracta d’una reinterpretació per a ús a la carretera dels Hypercars que competeixen en resistència, dotat d’un sistema de propulsió elèctric eficient i d’altes Prestacions amb tecnologia de 900 volts. Amb una distància entre eixos de 2,73 metres, té les mides del Carrera GT o el 918 Spyder. Segons Michael Mauer, director d’estil Porsche, constitueix “una brúixola crucial per orientar-nos en el desenvolupament dels nostres models de producció en sèrie”.