UNA REGULACIÓ MÉS INTEL·LIGENT PER A UNA INDÚSTRIA AUTOMOVILÍSTICA EUROPEA COMPETITIVA A NIVELL MUNDIAL
Han passat més de dos mesos des que la UE va llançar el Pla Industrial Green Deal (GDIP), i un mes des de la tan esperada Llei de Matèries Primes Crítiques i la Llei d’Indústria Net-Zero. Aquestes iniciatives busquen estar a l’alçada de les creixents ambicions de les nostres contraparts nord-americanes i xineses, que estan aplicant polítiques agressives i, en alguns casos, proteccionistes que busquen atraure inversions de les millors i més brillants indústries, inclòs el sector automotriu.
Missatge del Director General d’ACEA – Abril 2023
En aquest context global cada cop més competitiu, ACEA va reunir recentment més de 250 persones influents, inclosos els directors executius de la indústria automotriu i els responsables polítics de la UE, a la nostra recepció anual a Brussel·les. El missatge del nostre sector va ser clar: les polítiques coherents i els incentius pràctics que impulsen la competitivitat industrial estan a dalt de tot de la nostra llista, i han d’ajudar a superar les ambicions dels nostres homòlegs nord-americans i xinesos.
Amb gairebé un terç de tota la inversió en R + D a la UE gastada pel sector automotriu i una enorme quantitat de 250 mil milions d’euros injectats en electrificació , estem clarament compromesos a aconseguir emissions netes zero en el sector del transport. Tot i això, la UE corre el risc de quedar-se enrere en la carrera mundial.
Amb gairebé un terç de tota la inversió en R + D a la UE gastada pel sector automotriu i una enorme quantitat de 250 mil milions d’euros injectats en electrificació, estem clarament compromesos a aconseguir emissions netes zero en el sector del transport. Tot i això, la UE corre el risc de quedar-se enrere en la carrera mundial.
Bones notícies per a l’electrificació. La infraestructura de càrrega continua sent el principal escull
De tornada a Europa, hi ha una vegada més bones notícies per al mercat de vehicles elèctrics. Dades recents d’ACEA van confirmar que la quota de mercat va augmentar fins al 13,9% per als cotxes elèctrics de bateria i el 24,3% per als models híbrids. Si bé la Xina està actualment davant d’Europa i els Estats Units en l’electrificació del mercat d’automòbils, el mercat europeu es recuperarà el 2025 i prendrà la davantera novament a les altres regions del món per al 2030 .
Aquesta és la raó per la qual encara és més preocupant que el recent acord sobre el Reglament de Combustibles Alternatius de la UE (AFIR) fracassi en termes d’igualar els ambiciosos objectius de CO2 establerts per als fabricants de vehicles. En particular, AFIR no aborda prou la bretxa cada vegada més gran entre la propietat de vehicles elèctrics i l’accés a la infraestructura.
Atès que s’espera que més de tres de cada cinc vehicles a la UE tinguin un endoll per al 2030, en comparació amb només un de cada cinc actualment, quines mesures pràctiques es poden prendre? A la pràctica, els estats membres han d’ampliar ràpidament el desplegament d’infraestructura accelerant els permisos i millorant les xarxes elèctriques.
A més, com demostren les dades recents d’ACEA , els governs haurien d’ampliar els incentius de compra de vehicles elèctrics per alleujar les preocupacions d’asequibilitat dels consumidors europeus, especialment perquè les diferències econòmiques estan exacerbant les disparitats del mercat de vehicles elèctrics a les regions europees i els estats membres.
Els governs de la UE haurien d’ampliar els incentius de compra de vehicles elèctrics per alleujar les preocupacions d’asequibilitat dels consumidors europeus, especialment perquè les diferències econòmiques estan exacerbant les disparitats del mercat de vehicles elèctrics a les regions europees i als estats membres.
L’accés a les primeres matèries corre el risc d’estancar la revolució EV
L’accés a primeres matèries crítiques (CRM) també és una peça essencial del trencaclosques en la revolució de l’electrificació d’Europa. Com es poden aconseguir emissions netes zero de manera realista si la UE no té accés segur i fiable a les primeres matèries que impulsaran les revolucions elèctriques i de cel·les de combustible? Actualment, només l’1% de les matèries primeres crítiques necessàries per a les bateries es produeix a la UE.
En molts sentits, la dependència d’Europa de les importacions de CRM de tercers països, especialment de la Xina, va eclipsar la visita recent a la Xina de la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen. També queda per veure què significarà a la pràctica el nou discurs de la UE sobre ‘reducció de riscos’, en lloc de ‘desacoblament’ (l’enfocament dels EUA), de les seves relacions amb la Xina.
El llançament de la tan esperada Llei de Matèries Primes Crítiques (CRMA, per les sigles en anglès) el mes passat ens va donar només una idea de com podria ser això. La CRMA es compromet a obtenir només el 65% del consum anual de la UE de matèries primeres estratègiques de tercers països. Tot i que aquest ambiciós objectiu ha de ser aplaudit, la seva viabilitat està molt en joc. Per això és molt important que totes les matèries primeres essencials per a les revolucions elèctriques i de piles de combustible es designin a la llista de matèries primeres estratègiques de la UE.
És molt important que totes les matèries primeres essencials per a les revolucions elèctriques i de piles de combustible es designin a la llista de matèries primeres estratègiques de la UE.
No reinventem la roda: Euro 6/VI i l’electrificació poden oferir més per a la transició a zero emissions netes d’Europa
Com que el G7 va reafirmar recentment el seu compromís amb les emissions netes zero al sector vial per al 2050, els responsables polítics de la UE estan debatent agregar una altra regulació onerosa a la indústria automotriu, Euro 7, en un moment en què els nostres competidors globals estan a la cap amb incentius. per atraure inversions verdes.
Xifres recents d’ACEA demostren les deficiències de la proposta, ja que només un 10% dels automòbils amb motor de combustió a les carreteres de la UE s’ajustaran a les normes Euro 7 el 2035 . A l’estat actual de la proposta, les emissions de NOx del transport per carretera es reduirien entre un 2% i un 4%, mentre que els consumidors s’enfrontarien a un augment mitjà de 2.000€ en el preu de compra d’un cotxe nou.
Això arriba en un moment en què les classes mitjanes europees ja estan lluitant contra la inflació creixent i les factures d’energia més altes. Això és fins i tot abans que puguin considerar comprar vehicles elèctrics més sostenibles, però actualment menys assequibles. Les normes Euro 6/VI actuals, juntament amb l’electrificació, ja poden reduir les emissions de NOx en un 80% per al 2035 en comparació del 2020, la qual cosa genera més dubtes sobre la legitimitat de la proposta Euro 7.
Les normes Euro 6/VI actuals, juntament amb l’electrificació, ja poden reduir les emissions de NOx en un 80% per al 2035 en comparació del 2020, la qual cosa genera més dubtes sobre la legitimitat de la proposta Euro 7.
Regulació i incentius més intel·ligents per a una indústria automotriu europea competitiva a nivell mundial
El nostre missatge als responsables polítics és clar: aconseguir zero emissions netes al sector del transport no es pot aconseguir simplement acumulant regulacions. En canvi, necessitem urgentment un marc polític ambiciós i coherent per a la inversió. Per permetre que el sector automotriu europeu prosperi, això s’ha de complementar amb incentius de compra que accelerin la transició a zero emissions netes.
Simplement no ens podem quedar de braços plegats, ja que la competitivitat industrial d’una de les indústries més reeixides i innovadores d’Europa, que influeix en la vida de gairebé tots els europeus, es veu cada cop més amenaçada per la creixent competència a l’estranger i la creixent regulació interna. En una frase, una regulació més intel·ligent, condicions favorables sòlides i incentius seran clau per a una indústria automotriu europea competitiva a nivell mundial.
Sigrid de Vries
Directora General d’ACEA