VOLVO CARS SOL·LICITA A NACIONS UNIDES que afrontin les GRANS DESIGUALTATS EN MATÈRIA DE SEGURETAT VIÀRIA

Volvo Cars ha fet una crida als governs i organismes reguladors de tot el món perquè treballin per l’objectiu de reduir l’enorme desigualtat en matèria de seguretat vial entre els països desenvolupats i en vies de desenvolupament.

Malgrat els avenços que s’han realitzat en les últimes dècades, les dades oficials mostren una important bretxa en el nombre de morts per accidents de trànsit.

Es calcula que 1.350.000 persones perden la vida cada any en accidents de trànsit. Aquesta xifra ja justifica l’adopció de mesures per si sola, però les dades de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) també revelen que als països en desenvolupament el risc de mort en accident de trànsit és més de tres vegades superior que en els desenvolupats.

Per millorar la seguretat viària al món, Volvo Cars considera que tots els països haurien de fomentar l’ús de el cinturó de seguretat introduint i aplicant lleis sobre el seu ús tant en els seients davanters com en els darreres. Un altre important factor és comptar amb una infraestructura viària bàsica que mantingui als usuaris vulnerables apartats de l’trànsit motoritzat.

La crida a l’acció de Volvo Cars es presentarà durant la tercera Conferència Ministerial Mundial sobre Seguretat Viària, promoguda pel Govern de Suècia i l’OMS, que comença aquesta setmana a Estocolm. En ella, els representants de més de 80 Estats membres de Nacions Unides debatran sobre la direcció estratègica de la seguretat viària mundial amb l’horitzó temporal de 2030 i anys posteriors.

«Les dades globals revelen importants desigualtats en matèria de seguretat viària», comenta Malin Ekholm, responsable de el Centre de seguretat de Volvo Cars. «Aquestes bretxes s’han de resoldre amb ajuda de la tecnologia, però també creant i millorant una cultura de seguretat a tot el món. Necessitem comprendre i reduir les diferències en l’ús de l’cinturó de seguretat, però també cal centrar l’atenció en les infraestructures per tal de millorar la seguretat dels usuaris més vulnerables de la carretera: vianants i ciclistes ».

Volvo Cars desitja contribuir a les iniciatives mundials sobre seguretat viària aportant els seus amplis coneixements sobre el tema, com ja ho ha fet durant dècades de col·laboració amb governs, institucions acadèmiques i organismes reguladors. Per exemple, l’any passat va presentar una base de dades oberta que conté informació sobre diverses dècades d’investigacions sobre seguretat i que pot consultar-se aquí.

Col·laboració, el que ha contribuït de manera determinant al nostre lideratge en aquesta matèria », assenyala Malin Ekholm. «És molt important comprendre millor el valor i la necessitat d’una protecció bàsica adequada. En la nostra opinió, aquesta qüestió s’ha d’abordar a través de la legislació i la informació, amb ajuda de les Nacions Unides i els organismes legisladors nacionals. En Volvo Cars esperem formar part d’aquest projecte i contribuir a ell ».

El modern cinturó de seguretat de tres punts d’ancoratge, introduït per primera vegada per Volvo Cars el 1959, és per si mateix l’element de seguretat més important d’un vehicle. Sense ell, altres sistemes de seguretat de tecnologia avançada no oferirien el mateix nivell de protecció: la funció de frenada automàtica no seria tan eficaç si els ocupants de el vehicle no portessin posat el cinturó de seguretat per mantenir subjectes en els seus seients. El mateix succeeix amb els sistemes de retenció infantil, que ajuden a protegir nens de diferents edats.

Malgrat això, només 105 països de tot el món han promulgat lleis sobre l’obligatorietat de el cinturó de seguretat per als ocupants dels seients davanters i del darrere, tal com aconsellen les bones pràctiques. Aquest és el motiu pel qual Volvo Cars demana a les Nacions Unides que insti als legisladors de tot el món a que adoptin i facin complir les lleis relatives a l’ús de l’cinturó de seguretat per oferir protecció a tots els ocupants de tots els vehicles.

Atès que els ciclistes, vianants i conductors de motocicletes representen més de la meitat de les morts en carretera de tot el món, Volvo Cars també recomana als Estats membres de Nacions Unides que concentrin la despesa en seguretat viària en projectes com ara la construcció de carrils clarament delimitats per a vianants i ciclistes, amb barreres que protegeixin aquests usuaris tan vulnerables de la carretera.

Segons l’opinió de Volvo Cars, mantenir els vehicles motoritzats separats dels vianants i els ciclistes és un canvi en les infraestructures assequible i fàcil de realitzar que pot salvar moltes vides.

Des de les dècades de 1960 i 1970, les dades de les investigacions d’accidents reals realitzades per Volvo Cars han ajudat a les autoritats de trànsit de Suècia a introduir nous elements de seguretat, com fanals deformables, disseny actualitzat dels rails i passarel·les separades de les carreteres.